Dnia 18 marca w ramach naszego koła odbyło się spotkanie z dr inż. Zbigniewem Skoplakiem, laureatem nagrody „Pontifex Cracoviensis” w kategorii "Projektant roku 2011". Pan doktor opowiedział nam o bardzo ciekawym obiekcie mostowym. Usłyszeliśmy bowiem o naprawie mostu w ciągu autostrady A-1, który został uszkodzony w trakcie budowy, a nasz gość aktualnie się zajmuje naprawą tego uszkodzenia.
fot. Adrian Defus |
Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem pośród studentów – przybyło aż 60 słuchaczy, co oznacza spore zaciekawienie współczesnymi problemami mostownictwa pośród młodzieży.
fot. Adrian Defus |
Przechodząc do sedna spotkania. Obiekt mostowy MA 532 jest obiektem w ciągu autostrady A-1 zlokalizowanym przy granicy Państwa Polskiego z Czechami. Most ten jest podwieszony w jednej płaszczyźnie want (schemat środkowy). Obiekt jest o bardzo dużych wymiarach, będzie to najszerszy most typu ekstradosed na świecie w związku z czym ważnym aspektem podczas jego projektowania była jego sztywność skrętna. Było to ważne zagadnienie ze względu na to, że w środku przęsła do obiektu przyłączona jest doprowadzająca łącznicę estakada. Połączenie jest wykonane na sztywno, tzn. nie zastosowano żadnej dylatacji.
fot. Adrian Defus |
Oprócz omówionego powyżej, most jest usytuowany w łuku poziomym, oraz w globalnym łuku pionowym.
Żeby tak skomplikowany most mógł powstać, konieczne było zastosowanie sprężenia poprzecznego przez kable kapeluszowe oraz sprężenia podłużnego, które było wykonywane na odcinkach prostych w profilu o długości 5 m (z takich krótkich odcinków składał się łuk pionowy). Przy sprężaniu 11-go kabla doszło do rozszczepienia płyty dolnej dźwigara skrzynkowego (płyta poziomo rozpękła się wzdłuż osłonki kabla). Doszło do tego wskutek nadmiernego odkształcenia osłony kabla i powstania w przekroju, przez naciągnięcie kabla, nadmiernych sił. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że podobne zagrożenie występuje na całym moście więc trzeba wprowadzać jakieś globalne systemy naprawcze. I co wymyślił Pan Zbigniew Skoplak? Pan doktor zaproponował zamienić sprężenie wewnętrzne na zewnętrzne. Do wyprowadzenia takiego kabla na zewnątrz konstrukcji zastosowano specjalną wiertnicę.
fot. Adrian Defus |
Oprócz wyprowadzenia kabli na zewnątrz konstrukcji trzeba je jeszcze odpowiednio usytuować. Do tych celów zostały zaprojektowane specjalne dewiatory ze stali nierdzewnej, ich łączna masa wynosiła 360 ton! Na końcu Pan doktor z chęcią odpowiedział na wszystkie pytania dotyczące opisanego problemu. Podsumowując chciałbym powiedzieć, że na tym spotkaniu dowiedzieliśmy się o wielu rzeczach, o których na wykładach byśmy nigdy nie usłyszeli, za co jesteśmy szczególnie wdzięczni Panu Zbigniewowi Skoplakowi.
fot. Adrian Defus |
Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania naszego Koła! Spodziewamy się, że będzie nas nadal tak dużo!
Roman Mandryka
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!