Wyprawa z mostem w tle - I Studencka Dydaktyczno - Szkoleniowa Wyprawa Mostowa

Studiowanie dzieł wybitnych projektantów, ich poznawanie poprzez bezpośredni z nimi kontakt, analiza przyjętych rozwiązań konstrukcyjny i porównanie własnej wiedzy z wiedzą twórców tych dzieł to okazja, która w sposób szczególny wzbogaca proces kształcenia, dostarcza inspiracji i poszerza perspektywy. Okazją taką była I Studencka Dydaktyczno - Szkoleniowa Wyprawa Mostowa zorganizowana w dniach 30.04-.07.05.2016 podczas której zwiedzono obiekty mostowe na obszarze południowej Polski, Czech, Węgier i Słowenii zlokalizowane na trasie Kraków-Maribor-Kraków. Wyprawa odbyła się przy okazji udziału członków Koła Naukowego Konstrukcji Mostowych (studentów specjalności Mosty i Budowle Podziemne) w VI Międzynarodowym Studenckim Konkursie Budowy Mostów ze spaghetti „How strong is the bridge?” zorganizowanym przez Uniwersytet w Mariborze (Słowenia).

W trakcie wyprawy zwiedzono najnowsze realizacje obiektów mostowych rozpoczynając od obiektów zlokalizowanych w pobliżu granicy polsko-czeskiej, w okolicy miast Gorzyczki po stronie polskiej oraz miast Bohumin i Ostrawa po stronie czeskiej. Wśród zwiedzonych obiektów znalazły się nowoczesne wieloprzęsłowe obiekty zespolone, obiekty łukowe, mosty i wiadukty extradosed oraz obiekty podwieszone i wiszące. Wszystkie one wyróżniają się innowacyjnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i estetyką. Były to: most extradosed i wiadukt łukowy w Mszanie, łukowa kładka dla pieszych nad autostradą A-1 k. Skrzyszowa, most podwójnie zespolony przez Odrę w Bohuminie, wiadukt extradosed w Bohuminie, podwieszona kładka dla pieszych nad autostradą D-1 (Via Moravica) w Bohuminie, most podwieszony nad Odrą i Jeziorem Antoszowickim k. Ostrawy, podwójnie zespolony, sprężony most drogowy o przekroju skrzynkowym przez Ostrawicę w Ostrawie oraz betonowy wiadukt łukowy z jazdą górą nad autostradą D-1 w okolicach wioski Velké Albrechtice.

Most extradosed MA-532 w Mszanie
Wiadukt łukowy w Mszanie
Łukowa kładka dla pieszych nad autostradą A-1 k Skrzyszowa
Podwieszona kładka dla pieszych nad autostradą D-1 w Bohuminie
Most podwójnie zespolony przez Odrę w Bohuminie
Wiadukt extradosed w Bohuminie
Most podwieszony nad Odrą i Jeziorem Antoszowickim k. Ostrawy
Podwójnie zespolony, sprężony most drogowy o przekroju skrzynkowym przez Ostrawicę w Ostrawie
Betonowy wiadukt łukowy z jazdą górą nad autostradą D-1 w okolicach wioski Velke Albrechtice
           Kolejnym przystankiem na trasie Wyprawy był Budapeszt i jego okazałe i piękne mosty spinające brzegi Dunaju (Most Wolności, Most Łańcuchowy, Most Elżbiety, Most Małgorzaty). Mosty te zwiedziliśmy w dzień i w nocy zachwycając się ich iluminacją. Nocny spacer dostarczył niezapomnianych wrażeń.
Most Małgorzaty
Most Łacuchowy
Most Wolności
Most Elżbiety


Po zwiedzeniu mostów Budapesztu Wyprawa wyruszyła do Mariboru. Pobyt w Mariborze wiązał się z udziałem w Konkursie „How Strong is the Bridge?” oraz ze zwiedzaniem pięknych mostów tego miasta. Są to mosty przez Drawę: łukowy Most Główny nazywany także Mostem Starym, łukowy most kolejowy, betonowy most Tito, ramowy Most Karyncki, dwupoziomowy betonowy most drogowy oraz kładka dla pieszych o nazwie Kładka Studencka.




Stary Most
Ramowy Most Karyncki, dwupoziomowy betonowy most drogowy
Łukowy most kolejowy
Betonowy most Tito
Kładka Studencka
Po zakończeniu Konkursu przyszedł czas na podróż powrotną. Trasa powrotna Maribor-Kraków ponownie prowadziła przez Czechy i obfitowała w zwiedzanie mostów na strasie Czeskie Budziejowice-Brno. Podczas nocnej podróży z Mariboru do Czeskich Budziejowic mieliśmy okazję przyjrzeć się dodatkowo rozwiązaniom licznych tuneli drogowych na terenie Austrii na trasie Graz-Linz.
Ponowne zwiedzanie mostów w Czechach rozpoczęliśmy od zwiedzenia mostów i kładek dla pieszych przez Wełtawę w Czeskich Budziejowicach (kładka łukowa E. Pittera, kładka drewniana, kładka wstęgowa, Most Niebieski, Most Złoty i Most Długi). Z Czeskich Budziejowic udaliśmy się na monumentalny łukowy Most Podolski przez Wełtawę w pobliżu wioski Temešvár oraz na zabytkowy most wiszący przez rz. Lužnice w pobliżu wioski Stádlec zbudowany w 1848 r. Most ten zachowano jako zabytek kultury przenosząc go w okolice Stádlec w roku 1960 z obecnej lokalizacji Mostu Podolskiego przed wybudowaniem zapory wodnej na Wełtawie i zalaniem doliny wodami sztucznego jeziora. Most do dziś jest czynny i używany przez lokalną społeczność.
Wyprawa zakończyła się krótkim postojem przy podwieszonym moście drogowym przez Košínský potok i sztuczne jezioro Jordán w Taborze zwiedzonym w promieniach  zachodzącego słońca. Wraz
z zapadnięciem zmroku ruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.

Kładka łukowa E. Pittera
Kładka drewniana
Kładka wstęgowa
Most Niebieski
Most Złoty
Most Długi
Most Podolski
Zabytkowy most wiszący k. Stadlec
Most podwieszony w Taborze
W ciągu 7 dni podróży zwiedzono 33 obiekty mostowe. Łączna długość trasy Wyprawy wyniosła 2020 km. Zwiedzone obiekty dostarczyły uczestnikom Wyprawy licznych inspiracji. Wzbudziły także zachwyt innowacyjnym podejściem projektantów do realizacji własnych pomysłów oraz dbałością o detale konstrukcyjne i estetykę konstrukcji. Założony dydaktyczno-szkoleniowy cel Wyprawy został osiągnięty.

dr inż. Marek Pańtak

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons