Studiowanie
dzieł wybitnych projektantów, ich poznawanie poprzez bezpośredni z nimi
kontakt, analiza przyjętych rozwiązań konstrukcyjny i porównanie własnej wiedzy
z wiedzą twórców tych dzieł to okazja, która w sposób szczególny wzbogaca
proces kształcenia, dostarcza inspiracji i poszerza perspektywy. Okazją taką
była I Studencka Dydaktyczno - Szkoleniowa Wyprawa Mostowa zorganizowana w
dniach 30.04-.07.05.2016 podczas której zwiedzono obiekty mostowe na obszarze
południowej Polski, Czech, Węgier i Słowenii zlokalizowane na trasie
Kraków-Maribor-Kraków. Wyprawa odbyła się przy okazji udziału członków Koła
Naukowego Konstrukcji Mostowych (studentów specjalności Mosty i Budowle
Podziemne) w VI Międzynarodowym Studenckim Konkursie Budowy Mostów ze spaghetti
„How strong is the bridge?” zorganizowanym przez Uniwersytet w Mariborze
(Słowenia).
W trakcie
wyprawy zwiedzono najnowsze realizacje obiektów mostowych rozpoczynając od
obiektów zlokalizowanych w pobliżu granicy polsko-czeskiej, w okolicy miast
Gorzyczki po stronie polskiej oraz miast Bohumin i Ostrawa po stronie czeskiej.
Wśród zwiedzonych obiektów znalazły się nowoczesne wieloprzęsłowe obiekty
zespolone, obiekty łukowe, mosty i wiadukty extradosed oraz obiekty podwieszone
i wiszące. Wszystkie one wyróżniają się innowacyjnymi rozwiązaniami
konstrukcyjnymi i estetyką. Były to: most extradosed i wiadukt łukowy w
Mszanie, łukowa kładka dla pieszych nad autostradą A-1 k. Skrzyszowa, most
podwójnie zespolony przez Odrę w Bohuminie, wiadukt extradosed w Bohuminie,
podwieszona kładka dla pieszych nad autostradą D-1 (Via Moravica) w Bohuminie, most podwieszony nad Odrą
i Jeziorem Antoszowickim k. Ostrawy, podwójnie zespolony, sprężony most drogowy
o przekroju skrzynkowym przez Ostrawicę w Ostrawie oraz betonowy wiadukt łukowy
z jazdą górą nad autostradą D-1 w okolicach wioski Velké Albrechtice.
|
Most extradosed MA-532 w Mszanie |
|
Wiadukt łukowy w Mszanie |
|
Łukowa kładka dla pieszych nad autostradą A-1 k Skrzyszowa |
|
Podwieszona kładka dla pieszych nad autostradą D-1 w Bohuminie |
|
Most podwójnie zespolony przez Odrę w Bohuminie |
|
Wiadukt extradosed w Bohuminie |
|
Most podwieszony nad Odrą i Jeziorem Antoszowickim k. Ostrawy |
|
Podwójnie zespolony, sprężony most drogowy o przekroju skrzynkowym przez Ostrawicę w Ostrawie |
|
Betonowy wiadukt łukowy z jazdą górą nad autostradą D-1 w okolicach wioski Velke Albrechtice |
Kolejnym przystankiem na
trasie Wyprawy był Budapeszt i jego okazałe i piękne mosty spinające brzegi
Dunaju (Most Wolności, Most Łańcuchowy, Most Elżbiety, Most Małgorzaty).
Mosty te zwiedziliśmy w dzień i w nocy zachwycając się ich iluminacją. Nocny
spacer dostarczył niezapomnianych wrażeń.
|
Most Małgorzaty |
|
Most Łacuchowy |
|
Most Wolności |
|
Most Elżbiety |
Po zwiedzeniu mostów
Budapesztu Wyprawa wyruszyła do Mariboru. Pobyt w Mariborze wiązał się z
udziałem w Konkursie „How Strong is the Bridge?” oraz ze zwiedzaniem pięknych
mostów tego miasta. Są to mosty przez Drawę: łukowy Most Główny nazywany także
Mostem Starym, łukowy most kolejowy, betonowy most Tito, ramowy Most Karyncki,
dwupoziomowy betonowy most drogowy oraz kładka dla pieszych o nazwie Kładka
Studencka.
|
Stary Most |
|
Ramowy Most Karyncki, dwupoziomowy betonowy most drogowy |
|
Łukowy most kolejowy |
|
Betonowy most Tito |
|
Kładka Studencka |
Po zakończeniu Konkursu przyszedł czas na podróż powrotną. Trasa powrotna Maribor-Kraków ponownie prowadziła przez Czechy i obfitowała w zwiedzanie mostów na strasie Czeskie Budziejowice-Brno. Podczas nocnej podróży z Mariboru do Czeskich Budziejowic
mieliśmy okazję przyjrzeć się dodatkowo rozwiązaniom licznych tuneli drogowych
na terenie Austrii na trasie Graz-Linz.
Ponowne zwiedzanie mostów
w Czechach rozpoczęliśmy od zwiedzenia mostów i kładek dla pieszych przez
Wełtawę w Czeskich Budziejowicach (kładka łukowa E. Pittera, kładka drewniana,
kładka wstęgowa, Most Niebieski, Most Złoty i Most Długi). Z Czeskich
Budziejowic udaliśmy się na monumentalny łukowy Most Podolski przez Wełtawę w
pobliżu wioski Temešvár oraz na zabytkowy most wiszący przez rz. Lužnice w
pobliżu wioski Stádlec zbudowany w 1848 r. Most ten zachowano jako zabytek
kultury przenosząc go w okolice Stádlec w roku 1960 z obecnej lokalizacji Mostu
Podolskiego przed wybudowaniem zapory wodnej na Wełtawie i zalaniem doliny
wodami sztucznego jeziora. Most do dziś jest czynny i używany przez lokalną
społeczność.
Wyprawa zakończyła się
krótkim postojem przy podwieszonym moście drogowym przez Košínský potok i
sztuczne jezioro Jordán w Taborze zwiedzonym w promieniach zachodzącego słońca. Wraz
z zapadnięciem
zmroku ruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.
|
Kładka łukowa E. Pittera |
|
Kładka drewniana |
|
Kładka wstęgowa |
|
Most Niebieski |
|
Most Złoty |
|
Most Długi |
|
Most Podolski |
|
Zabytkowy most wiszący k. Stadlec |
|
Most podwieszony w Taborze |
W ciągu 7 dni podróży zwiedzono 33 obiekty mostowe.
Łączna długość trasy Wyprawy wyniosła 2020 km. Zwiedzone obiekty dostarczyły
uczestnikom Wyprawy licznych inspiracji. Wzbudziły także zachwyt innowacyjnym
podejściem projektantów do realizacji własnych pomysłów oraz dbałością o detale
konstrukcyjne i estetykę konstrukcji. Założony dydaktyczno-szkoleniowy cel
Wyprawy został osiągnięty.
dr inż. Marek Pańtak
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!