Dobczyce. Jeszcze kilka lat temu przez centrum tego miasta przebiegał olbrzymi ruch ciężki i tranzytowy. Dostępność komunikacyjna dla istniejących przedsiębiorstw w tym niewielkim mieście, położonym niedaleko Krakowa była mała. Dla środowiska ruch ten był także bardzo uciążliwy. Dodatkowo skrzyżowanie dróg wojewódzkich 967 i 964 do najbezpieczniejszych nie należało. Właśnie te przyczyny, powodujące dodatkowo "korki" w godzinach szczytu, były argumentacją władz do budowy obwodnicy tego miasta z mostem przez rzekę Raba o długości blisko 180 m. Przetarg na wykonanie tego obiektu wygrała firma Mota-Engil S.A. z Krakowa.
fot. Łukasz Dutka
Wielkie otwarcie odbyło się stosunkowo niedawno - w lipcu bieżącego roku. Zorganizowano podczas niego konkursy z nagrodami - prawie jak w naszym kole ;) Cała inwestycja obwodnicy kosztowała podatników i Unię Europejską (czyli też podatników) ponad 50 mln zł.
fot. Łukasz Dutka
Obiekt składa się z estakady dojazdowej i mostu głównego podwieszanego. Długość całkowita mostu głównego wynosi 178 m. Rozpiętości przęseł mostu to kolejno 51 m + 76 m + 51 m. Długość estakady dojazdowej to 463 m. Całkowita długość obiektu - 641 m czyni obiekt najdłuższym w Małopolsce. Jednym z pierwszych zadań wykonawcy było wzmocnienie słabego podłoża gruntowego pod przyczółki i filary, co wykonano przy pomocy wierconych pali wielkośrednicowych (d=1500mm). Zastosowano pale z betonu klasy C25/30, podobnie w przypadku przyczółków. Na filary wykorzystano beton mocniejszy C35/45.
fot. Łukasz Dutka
Ustrój nośny to dwa dźwigary o wysokości 172 cm. Dźwigar jest belką sprężoną z betonu C40/50. Rozstaw belek wynosi niewiele ponad 10 m. Płyta pomostowa ma zmienną grubość od 25 do 36 cm. Na niej ułożono dwie warstwy betonu asfaltowego - wiążącą o grubości 4 cm z zastosowaniem asfaltu o penetracji 35/50 oraz ścieralną o grubości 5 cm z asfaltu 50/70. Pomost wyposażono między innymi w bariery ochronne, wykonane w technologii żelbetowej oraz standardowo w balustrady.
fot. Łukasz Dutka
Pylony mają stały przekrój prostokątny o wymiarach 0.7 x 2 m. Ich wysokość sięga 15 m. Zastosowano wanty systemu BBR VT Cona HiAm. Składają się one z wiązki złożonej z 7 równoległych splotów, wprowadzonych w odporną na ultrafiolet rurę zbiorczą. Średnica pojedynczego splotu to 15.7 mm, nominalne pole przekroju - 150 mm2, wytrzymałość zastosowanych splotów 1860 MPa. Sploty kotwione są za pomocą szczęk. Zakotwienie w pylonie następuje w sposób bierny - system widelcowy, w pomoście w sposób czynny - we wnękach dźwigarów belkowych.
fot. Łukasz Dutka
Obiekt może nie należy do największych dzieł architektonicznych świata. Został zaprojektowany prosto, ale bardzo estetycznie. Jednym z zabiegów, który pomógł uzyskać ładny wygląd było zastosowanie zabezpieczeń podpór mostu powłokami systemu MEGAprotect AR 100. Jest to powłoka akrylowa, cechująca się trwałością, odpornością na promieniowanie UV, wysokim oporem dyfuzyjnym dla dwutlenku węgla, który powoduje karbonatyzację betonu (Oferowana w 160 różnych kolorach).
fot. Łukasz Dutka
Inwestycja, mimo wysokich kosztów, warta była starań o dofinansowania i wykonanie. Ruch w centrum został odciążony, a most nad Rabą staje się wizytówką miasta. Z pewnością nie jedna miejscowość chciałaby się pochwalić najdłuższym obiektem mostowym w województwie. Polecam zobaczyć ten obiekt na żywo, ewentualnie wycieczkę online:
2 komentarze
Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
Z tego, co wiem ta firma prowadzi rekrutację pracowników na budowę w Polsce i Europie – warto zajrzeć na stronę STRABAG!
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!