Najwyższy most w Anglii - Most nad rzeką Wear w Sunderland



Oszałamiająca wysokość oraz niecodzienne kształty podwieszanego mostu nieopodal Sunderland mają uczynić go znakiem rozpoznawczym tego regionu. Budowa tego lokalnego cudu londyńskiej architektury planowana jest na lata 2012-2014. Koszt całej inwestycji wraz z modernizacją dróg odchodzących od mostu i innymi ulepszeniami opiewa na 133 mln funtów, czyli w przybliżeniu ok. 650 mln złotych. Masywna konstrukcja stawia wielkie wyzwanie przed wykonawcami, gdyż mają oni uczynić go na chwilę obecną najwyższym mostem w Wielkiej Brytanii.
źródło: http://www.journallive.co.uk
Unikatowa konstrukcja nad rzeką Wear w północnej Anglii demonstrować ma swą wyjątkowość dzięki ogromnym zakrzywionym pylonom oraz specyficznym układem lin podtrzymujących. Większy z pylonów wznosić się będzie na wysokość 187 m n.p.m. Dla porównania najwyższy most w Polsce sięga poziomu 122 m. Osobliwość okablowania mostu ujawnia się w tym, że do jednego z dwóch potężnych masztów zamocowane będą stalowe liny podtrzymujące tylko połowę głównego przęsła, natomiast do drugiego liny z pozostałej części. Wyższy pylon wspierać będzie północną część, a niższy południową. Imponujących rozmiarów maszty nachylone będą pod kątem 25˚ od pionu, a najmniejsza odległość między nimi wypadać będzie mniej więcej na środku wysokości większego pylonu i wynosić będzie 3 m. Mniejszy z pylonów został zaprojektowany jako wyskalowana wersja drugiego.
Jeżeli przyjrzymy się dokładniej kształtowi pylonów to zobaczymy, że w przekroju jest to sześciokąt o zaokrąglonych narożach, przypominający pozornie gruszkę. Rdzeń masztów ma być żelbetowy, sprężany za pomocą cięgna kotwionego w fundamentach i pnącego się przez całą wysokość aż do szczytu, natomiast strefa kotwienia lin ma być wykonana ze stali. Most wykonany będzie na mieliźnie (2,4 m głębokości). Na fundamenty pod pylonami składać się będzie oczep o grubości 7,5 wykonany w całości z żelbetu, wsparty na 24 żelbetowych palach o długości 30 m. Pomost wykonany będzie jako konstrukcja zespolona: stalowo-żelbetowa, o całkowitej długości 240 m. Szerokość przęseł z początku wynosić miała 24,4 m, jednakże podjęto decyzję o poszerzeniu tak aby zmieścić się mogły dwie jezdnie, chodniki po obu stronach oraz ścieżka rowerowa. Żelbetowa płyta podparta będzie przez kratownicę stalową. Dwie solidne podłużnice skrzyżowane z poprzecznicami co 15,4 m.
źródło: http://anewlanddesign.tumblr.com
Pomost nie będzie posiadał bezpośredniego, sztywnego połączenia z pylonami, raczej oparty na nich będzie z wykorzystaniem otaczających go stalowych elementów. Układ ten będzie blokował ruchy konstrukcji w kierunku podłużnym i poprzecznym natomiast pozwalać będzie na ruchy pionowe płyty. Szacunkowo most będzie w stanie przenieść obciążenie boczne rzędu 15000 kN. Środkowe przęsło otaczać będą 4 (24 metrowe) przęsła po dwa z każdej strony. Podpory składać się będą z dwóch, ułożonych w kształcie litery V, stalowych rur o średnicy 1 m, wypełnionych betonem. Most na brzegu oparty będzie na  elastomerycznych łożyskach pozwalających na ruchy wzdłużne.
Budowa tego obiektu w Sunderland będzie mieć spore znaczenie dla ruchu drogowego, gdyż pomoże rozładować zatłoczenie przy sąsiednim obiekcie mostowym. Quenn-Alexandra Bridge. W wywiadzie dla  pisma Techniker architekt Stephen Spence powiedział, że wcale nie zakładał sobie za cel tego by ten konkretnie most miał pobić rekord wysokości. Chciał jedynie stworzyć coś coś "miłego dla oka", a  jednocześnie coś co uczyni to miejsce rozpoznawanym w Wielkiej Brytanii.

Literatura - Civil Engineering

Bartłomiej Uliasz
Rok III, gr.11


Publikowanie komentarza

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons