Mosty metalowe - Humber Bridge


Is it such a privilege, not to have a Humber Bridge? - Takie pytanie stawia piosenka powstała jako protest przeciwko braku suchej przeprawy na rzece Humber. Jak to dokładnie było, dowiecie się czytając kolejny już artykuł Wojtka Jachyma. Co do piosenki, to na prawdę wpada w ucho! 

Jan Wędzicha


Czas płynie nieubłaganie… Obiekty mostowe są coraz większe, coraz bardziej spektakularne. Gdyby jeszcze 30 lat temu zadać pytanie, który most na świecie ma najdłuższe pojedyncze przęsło, odpowiedź byłaby oczywista – Humber Bridge! Dzisiaj ranking w tej kategorii prezentuje się nieco inaczej. Mimo spadku na szóstą pozycję most nad rzeką Humber w Anglii jest z pewnością wart bliższego poznania.
fot. D H Wright

OBECNY RANKING MOSTÓW O NAJDŁUŻSZYM PRZĘŚLE:
  1. Akashi-Kaikyo Bridge (1991m) 
  2. Xihoumen Bridge (1650m) 
  3. Great Belt Bridge (1624m)
  4. Yi Sun-sin bridge (1545m)
  5. Runyang Bridge (1490m)
  6. Humber Bridge (1410m)

HISTORIA

Przeprawa przez Humber od niepamiętnych czasów sprawiała duże problemy. Tym samym rzeka uniemożliwiała komunikację i kontakty handlowe pomiędzy dwoma jej brzegami, a więc pomiędzy miejscowościami East Riding of Yorkshire i North Lincolnshire. Dobrze prosperujący prom istniał tam już za czasów panowania Rzymian, ale od 1928 roku przestał on wystarczać. Wtedy to właśnie wykonano pierwsze rysunki mostu, który miałby powstać nad rzeką Humber (propozycję tunelu odrzucono – zbyt duży koszt). Niestety wielki kryzys finansowy z 1929 roku pokrzyżował te plany. 
fot. Xavier de Jauréguiberry
W 1959 roku uchwalono specjalny akt i powołano komitet, który zatwierdził konstrukcję stalową wiszącą oraz zebrał potrzebne fundusze na budowę i wykupienie terenu. W 1973 roku budowa wreszcie się zaczęła. Pierwsze samochody przekroczyły most w roku 1981, jeszcze przed jego oficjalnym otwarciem przez królową Elżbietę II. Obiekt szybko stał się dumą i symbolem osiągnięć cywilizacyjnych Brytyjczyków. Dziś przekracza go około 120 000 pojazdów tygodniowo. 

W proteście przeciw długiemu czekaniu na budowę i oddanie mostu powstała nawet piosenka:


KONSTRUKCJA

Długość całkowita mostu to 2220 metrów, środkowe przęsło osiąga rozpiętość 1410 metrów, co zapewniało utrzymanie wspomnianego rekordu przez 16 lat. Obiekt wzniesiono z użyciem betonu i stali. Betonowe są dwa pylony, na których wspiera się konstrukcja. Południowy pylon z fundamentami sięgającymi 8 metrów w głąb ziemi, posadowiony jest na brzegu, natomiast północna wieża jest umieszczona w wodzie (ze względu na ruchomy piaszczysty brzeg) i zagłębiona na 35 metrów. Mimo, że pylony są pionowe, to odległość pomiędzy ich wierzchołkami jest o 34 mm większa niż odległość pomiędzy podstawami. Jest to zabieg celowy uwzględniający kulistość Ziemi i świadczy o niesamowitej dokładności konstruktorów. Resztę konstrukcji stanowią stalowy pomost i olinowanie. Pojedynczy kabel o średnicy 68 cm składa się z 14 948 drutów. Łączna długość tych drutów w obiekcie to aż 71 000 km!
fot. D H Wright
Most został zaprojektowany tak, aby przenosić parcie wiatru wiejącego z prędkością nawet 129 km/h, jego pomost może wówczas wychylać się do 3 metrów w każdą stronę. Trwałość konstrukcji przewidziano na 120 lat.
fot. Xavier de Jauréguiberry

INNE DANE TECHNICZNE
  • Długość przęseł bocznych - 280 m i 530 m 
  • Zawieszenie nad powierzchnią wody - 30 m 
  • Szerokość całkowita - 28,5 m 
  • Wysokość pylonów - 155,5 m 
  • Waga elementów betonowych - 480 000 ton 
  • Waga elementów stalowych - 27 500 ton 

CIEKAWOSTKI
  • W budowę zaangażowani byli inżynierowie z Freeman Fox & Partners oraz Sir William Arrol & Co.
  • Na moście prędkość pojazdów jest ograniczona do 50 km/h
  • Humber Bridge dwa razy stanowił część trasy organizowanego półmaratonu
  • Koszt budowy mostu wyniósł 96 mln funtów. Szacuje się, że pożyczki zostaną spłacone do 2032 roku
  • W 2006 roku opłata za przejazd samochodu wynosiła 3 funty, co sprawiało, że most był najdroższy w Wielkiej Brytanii. W 2012 opłata została obniżona do 1,5 funta
  • Obiekt zmniejszył długość trasy pomiędzy miejscowościami Hull i Grimsby o 80 km (50 mil)
fot. Xavier de Jauréguiberry
Na koniec jest jeszcze jedna dobra wiadomość dla Humber Bridge. Obiekt nadal jest właścicielem rekordu na most o najdłuższym pojedynczym przęśle, który mogą pokonać, oprócz samochodów, piesi i rowerzyści:)

Wojciech Jachym


1 komentarz

Rafał Walkiewicz pisze...

Profesjonalne szkolenia i naprawdę duże realizacje. Warto sobie je wpisać w CV. Według mnie oferta STRABAG jest naprawdę godna rozważenia!

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons