Mosty Metalowe - Most Menai


Jednym z najczęściej uczęszczanych szlaków pomiędzy Walią a Irlandią była trasa przebiegająca m.in. przez wyspę Anglesey, leżącą w północno – zachodniejczęści Walii. Już w 1776 roku zauważono potrzebę  ulepszenia warunków podróży. Jednak dopiero po zawarciu Aktu o Unii 1800 oczywiste było, że zwiększy się liczba osób, głównie polityków, przekraczających Cieśninę Menai na trasie Londyn – Hollyhead. Co prawda, przez cieśninę pływały promy, jednak przeprawa nie była bezpieczna – mielizny i wartkie nurty nie ułatwiały zadania.
fot. underclasscamerman
Przez lata przedstawiano różne rozwiązania, dopiero w 1818 roku zaakceptowano projekt mostu wiszącego, wykonany przez Thomasa Telforda – uważanego za jednego z najbardziej wszechstronnych inżynierów swoich czasów.
Budowa Mostu nad Cieśniną Menai składała się z kilku etapów. Pierwszy, trwający 4 lata, to powstanie ustroju nośnego z kamienia. W podporach, we wnętrzu, pozostawiono puste przestrzenie, które następnie wypełniono tłuczniem, dzięki czemu zwiększono stateczność konstrukcji. Aby zakotwić łańcuchy nośne na obydwu brzegach wykonano tunele, połączone w komory, gdzie następnie umieszczono ramy z żelaza. W 1825 roku zakończono budowę przęseł bocznych aż do pylonów.
fot. Niall "Watto" Watson
Kolejnym etapem było wykonanie przęsła głównego. Od strony Anglesey przez bloki na pylonie przerzucono liny, które umieszczono w wyciągarce znajdującej się na brzegu. Od strony Walii łańcuch zawieszono na pylonie. Natomiast część środkowa została umieszczona na tratwie, która została zacumowana pośrodku cieśniny. Łańcuch został przykręcony z jednej strony do zwisającej części, z drugiej przymocowany do lin. Łańcuch umieściło na swoim miejscu 150 robotników, pracujących przy wyciągarce. Wyciągnięcie pozostałych łańcuchów zajęło 3 miesiące. Wybudowano pomost i 30 stycznia 1826 roku most został oddany do użytku. Pierwszym pojazdem, który odbył jazdę inauguracyjną był dyliżans pocztowy, kursujący na trasie Londyn – Hollyhead.
Chociaż most uważany był za spektakularny, Thomas Telford nie do końca przewidział skutki oddziaływania wiatru na konstrukcję. Już podczas powstawania odnotowano drgania, wskutek czego dobudowano poprzeczne stężenia łańcuchów. W 1839 roku doszło do poważnego uszkodzenia – zostały zerwane wieszaki. Most przeszedł wówczas pierwszy gruntowny remont. Kolejny – w 1892 roku. W latach 1938 – 1941 natomiast znaczną modernizację, podczas której nastąpiła wymiana łańcuchów żelaznych na stalowe.
fot. Xavier de Jaureguiberry
Most Menai jest nadal, od ponad 180 lat eksploatowany. I mimo kilku generalnych remontów, wizualnie nadal bardzo przypomina pierwotny projekt Thomasa Telforda.

A na koniec trochę danych:
  • długość całkowita: 521 m
  • przęsło wiszące: 176 m
  • całkowita wysokość pylonów: 46,6 m
  • wysokość pomostu nad lustrem wody: 30,5 m
  • liczba łańcuchów: 4 x 4 w układzie pionowym
  • długość pojedynczego pręta oczkowego: 2,9 m
  • długość przęseł łukowych: 16 m
Ewa Dobrzańska


4 komentarze

Anonimowy pisze...

Według nas warto postawić Hydrocrane (http://hydrocrane.pl/pl/) - oferują wysokiej klasy rotatory i nie tylko.

Polecam Firmę pisze...

Dobre żurawie? Tylko na www.hydro-crane.pl - warto zainwestować!

Anonimowy pisze...

56 yr old Programmer Analyst I Inez Longmuir, hailing from Le Gardeur enjoys watching movies like Investigating Sex (a.k.a. Intimate Affairs) and Surfing. Took a trip to Su Nuraxi di Barumini and drives a Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport. Jej komentarz jest tutaj

Anonimowy pisze...

58 years old Account Coordinator Arthur Josey, hailing from Picton enjoys watching movies like Red Lights and Leather crafting. Took a trip to Historic Area of Willemstad and drives a Ferrari 500 TRC. znajdz te informacje tutaj

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons