Semestr zimowy w naszym kole jest
bardzo intensywny. 28-ego listopada odwiedziliśmy budowę stacji C20
Kondratowicza II linii metra w Warszawie. Skorzystaliśmy również z zaproszenia absolwentki PK i byłej
prowadzącej koła Karoliny Ogonowskiej, żeby dowiedzieć się jak wygląda proces
projektowania w biurze projektowym WSP Poland. Oddział w Warszawie realizuje na
co dzień nietypowe i innowacyjne projekty mostowe, głównie na rynek
skandynawski, mocno wspomagając się przy tym narzędziami BIM.
Po dość długiej drodze w punkcie
informacyjnym budowy II linii metra na Targówku spotkaliśmy się z kierownikiem
działu technicznego, pracownikiem spółki Gülermak Agir oddziału w Polsce.
Przygotowano dla nas prezentację, a
następnie wyjście na plac budowy. Prezentacja przybliżała nam aspekty
konstrukcyjne, technologiczne, ekonomiczne i środowiskowe tak wielkiego
przedsięwzięcia infrastrukturalnego w obszarze mocno zurbanizowanym.
Stołeczna kolej podziemna drążona
jest przez maszynę TBM, wspomaganą min. metodą podstropową na odcinkach jej
bloków startowych, czy stacji. Animacja
3D zobrazowała nam pracę tarczy skrawającej z całym jej zapleczem technicznym.
Z praktycznych informacji można
było usłyszeć min. o osiadaniach tarczy w czasie jej przestojów, nachyleniu
tarczy rektyfikowanym ze wzg na zróżnicowane parcie hydrostatyczne, czy warunki
gruntowe, czy technologii wymiany noża skrawającego w trudnych warunkach na
przodzie mechanizmu.
Istotnymi elementami są betonowe tubingi
wzmocnione włóknami z tworzywa sztucznego, mające za zadanie zapewnić szczelną
obudowę tunelu. Szczelność tą zapewnia iniekcja wtłaczana spod stalowego
płaszcza, uszczelki, dopasowane łączenie w kluczu, a także docisk od siłowników
posuwających całość produkcji na przodku tunelu.
Problem w warunkach miejskich
stanowi nie tylko wywiezienie gigantycznej ilości urobku, ale także ciągła
kontrola osiadania gruntu w bezpośrednim otoczeniu trasy metra, czy umiejętna
manewrację poziomem zwierciadła wód gruntowych. Rozbudowana sieć kanalizacji i
nie do końca zinwentaryzowanej teletechniki również nie ułatwia pracy. Ponadto
zdarzają się znaleziska archeologiczne, czy pozostałości po wojnie. Nasz kraj
nie dysponuje też odpowiednim laboratorium do badań tubingów, które póki co nie
mogą być też wzmacniane włóknami stalowymi w technologii BWW.
Dowiedzieliśmy się że budowa metra
to nie tylko tony wydobytego urobku w aurze setek metrów sześciennych betonu i
stali, ale także tysiące posadzonych drzew, zagospodarowania terenu,
odtworzenia osiedli i skrzyżowań, organizacja ruchu i struktur informujących
mieszkańców, oraz promujących to istotne wydarzenie w polskiej inżynierii. Wokół
budowy prężnie działa zautomatyzowana sieć inklinometrów, piezometrów, czy
urządzeń kontrolujących stan zieleni wspomaganych przez sztab ludzi dbający o
faunę w trakcie budowy.
Po prezentacji i szkoleniu z BHP
wybraliśmy się w teren na stację i tam obserwowaliśmy proces powstawania ścian
szczelinowych, będących etapem metody podstropowej budowy tuneli.
Sama technologia jest w Polsce
dobrze znana. Żelbetowy murek prowadzi masywny chwytak o szerokości ściany (tu
100 i 80 cm), zawieszony na maszcie ciężkiej koparki linowej. Wykop przed
zawaleniem utrzymuje bentonit, o zmiennej konsystencji w zależności od warunków
gruntowych. Jest on na bieżąco odpiaszczany i zbierany do ponownego użycia po
zabetonowaniu odcinka (~6m) metodą contractor. W koszach zbrojeniowych zwykle
nie dochodzących do podstawy ściany umieszczona jest rura PCV wyposażona w
inklinometry badające pionowość tam nawet 42 metrowej ściany. Końce odcinka
tworzą stalowe kształtowniki lub rury z uszczelką zapewniające szczelność
połączenia. Zastosowano tam też zabezpieczenie przed przebiciem hydraulicznym w
formie kolumn jet grouting pod podstawą ściany. Widzieliśmy jak zazbrojony jest
strop (gr. 1,3-1,1m) w szerokoprzestrzennym wykopie, łączący się ze ścianami na
wcześniej przewidziany „zamek”, lub przez odkucie góry ściany do tz. zdrowego
betonu. Równą fakturę od spodu zawdzięcza traconemu deskowaniu, lub folii na
chudym betonie. Następnie wybierany jest urobek spod stropu na dwóch
kondygnacjach, a gdy wszystko jest gotowe tunel wyposażany, a naziom
odtworzony.
Mieliśmy okazję zejść do odcinka,
gdzie trwało wybieranie gruntu spod stropu i świetnie widoczny był przekrój
całej konstrukcji. Postęp prac, czy technologię realizacji można zgłębiać na
stronie internetowej inwestycji- www.metro.waw.pl
Po wizycie u wykonawców metra,
udaliśmy się do siedziby WSP, gdzie przedstawiono nam spółkę, jej ostatnie
zrealizowane zadania, oraz przeszliśmy przez szereg prezentacji o projektowaniu
obiektów mostowych w najciekawszych oprogramowaniach dla inżynierów na rynku.
Doświadczeni projektanci pokazywali nam na „żywym organizmie” możliwości
programów SOFiSTIK, Grasshoper, Rhino, czy Tekli, zachęcając do pracy w nich,
jednocześnie oferując pomoc na początku zmagań w BIMie. Zwracali uwagę na dużą
potrzebę automatyzacji i optymalizacji dzisiejszych projektów, zwłaszcza na
wymagający rynek szwedzki. Wizje naszych projektantów na północy Europy można
oglądac na www.wsp.com/pl-PL.
Myślimy, że to nie koniec
współpracy KNKMPK zarówno z Gulermak, jak i WSP Polska, i wkrótce będziemy
mogli zaproponować Wam kolejne ciekawe wydarzenia i warsztaty. Podczas wizyty w
stolicy spotkaliśmy się z ogromnymi, zaawansowanymi technicznie projektami,
zarówno z perspektywy wykonawcy, jak i projektanta, co na pewno poszerzyło
nasze horyzonty, dało pogląd na obecne możliwości inżynierskie i z pewnością
pomoże podjąć wybór, przed którym zaraz staniemy, po której stronie chcemy
pracować po studiach.
To nie wszystko z ostatnich naszych
działań. 3-ciego grudnia odwiedziliśmy też firmę Strabag podczas próbnego
statycznego obciążenia pierwszego z trzech kolejowych, łukowych mostów na Wiśle
w Krakowie w ciągu trasy E30. Mieliśmy okazję zobaczyć jak pod lokomotywami o
łącznym ciężarze ~350 ton ugina się środkowe 116 metrowe przęsło mostu
łukowego, w systemie Network Arch o około 30mm. Główny projektant i kierownik
budowy opowiedzieli nam o parametrach, technologii i indywidualności obiektu na
skalę europejską. Usłyszeliśmy min. o skomplikowanym procesie rektyfikacji siły
w wieszakach, optymalnym kształtowaniu przekrojów, technologii spawania i
sprężania, czy pierwszym tunelu pod Wisłą mającym przeprowadzić wodociąg. Uważnie
śledząc naszą stronę na FB znajdziecie wkrótce zaproszenie na bardziej
spektakularne próbne obciążenie dynamiczne.
2 komentarze
Brzmi super!
Od kilkunastu miesięcy korzystam z bardzo profesjonalnej firmy Ozonowanie w Warszawie i naprawdę z tego powodu jestem bardzo zadowolony. Warto z takiej firmy skorzystać.
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!