Dołącz do Koła Naukowego Konstrukcji Mostowych Politechniki Krakowskiej!
Koło Naukowe Konstrukcji Mostowych Politechniki Krakowskiej powstało przy Katedrze Budowy Mostów i Tuneli z inicjatywy studentów, którzy byli szczególnie zainteresowani szeroko rozumianym mostownictwem. W realizacji tego przedsięwzięcia pomaga dr inż. Marek Pańtak, który koordynuje wysiłki i wspiera doświadczeniem, jak i obszerną wiedzą.

Weż udział w konkursie i wygraj ciekawe nagrody!
Zachęceni dużym zainteresowaniem poprzednimi edycjami konkursu Bridge Building Game, w tym semestrze pragniemy kontynuować przygodę z tą jakże wciągającą grą. W związku z tym serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych studentów do wzięcia udziału w piątej z kolei odsłonie konkursu. Nie bez powodu podkreślamy tutaj słowo "wszystkich" bowiem edycję tą kierujemy nie tylko do studentów Politechniki Krakowskiej, ale do każdego zainteresowanego studenta polskich uczelni technicznych.

Zapraszamy na Autoryzowane szkolenia Autodesk
Dlaczego warto szkolić się w Centrum Szkoleniowym Robobat Polska:
- nasi wykładowcy to inżynierowie z wieloletnim stażem, szkolący projektantów na całym świecie;
- szkolenia mają charakter aktywnych warsztatów, dzięki czemu po omówieniu części teoretycznej, Uczestnicy pod okiem instruktora, przystępują do samodzielnych ćwiczeń;
- uczestnicy szkoleń otrzymują honorowane na całym świecie certyfikaty, sygnowane przez Robobat Polska i Autodesk;

Czasopismo MOSTY
W naszym dwumiesięczniku znajdą Państwo zagadnienia dotyczące nie tylko architektury, konstrukcji, technologii obiektów mostowych, ale także związanych z nimi aspektów społeczno-ekonomicznych. Nie brakuje informacji o koncepcjach i projektach mostowych, oraz opisów wykonanych już projektów krajowych i zagranicznych. Pragniemy łączyć mostowy świat nauki ze światem praktyki, dlatego zamieszczamy się na łamach pisma relacje z budów oraz informacje o nowych materiałach, technologiach, narzędziach do diagnostyki i do projektowania mostów.

Oprogramowanie Midas Civil
Midas Civil jest kompleksowym rozwiązaniem informatycznym dla konstrukcji mostowych. Łącząc łatwy w obsłudze, intuicyjny interfejs, zaawansowane możliwości analityczne oraz normowe procedury projektowania Midas Civil dostarcza inżynierom konstrukcji mostowych kompletne narzędzie na najwyższym światowym poziomie, co zostało potwierdzone podczas realizacji takich jak: Russky Island , Sutong and Stonecutters Bridges (Trzeci najdłuższy most podwieszony na świecie).

Warsztaty Modelowanie konstrukcji zespolonych i obciążenia ruchome mostów
Festiwal Nauki i Sztuki w Krakowie 2018
W dniach 18-19 maja 2018 rok uczestniczyliśmy w kolejnej edycji organizowanego od 2001 roku, Festiwalu Nauki i Sztuki w Krakowie.
W wydarzeniu brali udział członkowie Koła:
Marta Pieróg
Magdalena Słowikowska
Karolina Hojdak
Dariusz Pałka
Tomasz Sularz
Rafał Hass
Natalia Dobosz
Magdalena Gralewicz
Piotr Cieślikowski
Dziękujemy wszystkim za odwiedziny w naszym namiocie i zapraszamy za rok!
Warsztaty "Modelowanie konstrukcji zespolonych i obciążenia ruchome mostów"
Festiwal Nauki i Sztuki w Krakowie 2018




I Spotkanie Koła Naukowego Konstrukcji Mostowych w semestrze letnim 2017/18
I MOSTOWE OBJAZDOWE SEMINARIUM TECHNICZNE
![]() |
Fot. 1. Droga prowadząca na Przełęcz Świętego Gotarda (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 2. Jedna z licznych szwajcarskich galerii (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 3. Mosty nad Rodanem w Sierre (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 4. Węzeł drogowy w Airolo, fragment drogi na Przełęcz Świętego Gotarda (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
Pierwszym punktem wyjazdu była wizyta w Wenecji – mieście blisko czterystu mostów łączących brzegi stu pięćdziesięciu kanałów przecinających miasto, po których odbywa się wewnętrzna komunikacja. Pośród obiektów, którym podczas wyprawy poświęcono szczególną uwagę, znalazł się najstarszy i do roku 1854 jedyny most, jaki istniał nad głównym kanałem Wenecji Canal Grande – Most Rialto (fot. 5). Pierwszy obiekt, jaki znajdował się w tym miejscu pochodził z 1181 roku, był przeprawą pontonową i nosił nazwę Mostu Monety, z uwagi na znajdującą się w pobliżu mennicę. W połowie XIII wieku zastąpił go zwodzony most drewniany, który wielokrotnie był niszczony, co generowało wysokie koszty, dlatego też zdecydowano się na budowę mostu kamiennego. Obecny obiekt wybudowano w latach 1588-1591, a autorem projektu był Antonio da Ponte. Most ma 48 m długości i 22,9 m szerokości. Wsparty jest na jednym łuku o rozpiętości 28,8 m, wznoszącym się prawie 7,5 m nad poziomem wody. Przez most prowadzą trzybiegowe schody, z których środkowe zabudowane są sklepami złotniczymi.
![]() |
Fot. 12. Most Scaligerów (Most Castelvecchio), Werona (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 13. Most-akwedukt Pont D’Ael, Dolina Aosty (fot. K. Tomaszkiewicz) |
Istotnym punktem wyjazdu był przejazd tunelem drogowym Mont Blanc (11,6 km) i spotkanie techniczne z operatorem tunelu (fot. 14, 15). Opowiedział on w jaki sposób po pożarze w 1993 roku zmodernizowano system ochrony przeciwpożarowej - rozbudowano system wentylacji o wyciągi, wybudowano schronienia zabezpieczone ognioodpornymi drzwiami, które połączone są z korytarzem bezpieczeństwa, przy wjazdach do tunelu zainstalowano czujniki wykrywające pojazdy o podwyższonej temperaturze i wprowadzono całodobowe dyżury straży pożarnej. Podczas prelekcji można było dowiedzieć się, jak działa centrum zarządzania tunelem, jak strony włoska i francuska współpracują w celu zapewnienia bezpieczeństwa, a także zobaczyć jak wygląda specjalnie zaprojektowany na potrzeby tego tunelu wóz strażacki (fot. 16).
![]() Fot. 17. Most umożliwiający dostanie się ze stacji kolejki liniowej do windy prowadzącej na szczyt Aiguille du Midi, Chamonix (fot. K. Tomaszkiewicz) |
![]() |
Fot. 18. Most Gueuroz, Vernayaz, Szwajcaria (fot. K. Tomaszkiewicz) |
Uczestnicy mieli także okazję podziwiać dwa mosty szwajcarskiego projektanta Christiana Menna – most Chandoline przez Rodan w Sion oraz most Ganter, jeden z pierwszych mostów typu extradosed.
![]() |
Fot. 19. Most Chandoline Przez Rodan, Sion (fot. K. Tomaszkiewicz) |
![]() |
Fot. 20. Most Ganter, Ried Bridge (fot. M. Hebda)
|
Wartym uwagi obiektem był podnoszony most na Saltinie w Brig (fot. 21). Został wybudowany po powodzi w 1993 roku. Po wielu dniach deszczu rzeki wezbrały, a pod istniejącym wtedy mostem doszło do zaklinowania materiałów (połamane drzewa i kamienie) i osadów niesionych przez rzekę. Miasto zostało zniszczone. Woda zalała budynki, piwnice pełne były naniesionego osadu, uszkodzone zostały drogi i zaparkowane samochody, a śmierć poniosły dwie osoby. Straty na skutek zniszczeń powodziowych w regionie oszacowano na ponad 600 mln franków. Aby uniknąć podobnych katastrof w przyszłości wybudowano most podnoszony. Zastosowany w nim system podnoszenia był unikatowym na świecie i został nagrodzony złotym medalem na 25 Międzynarodowej Wystawie Wynalazków w Genewie. Mechanizm podnoszący jest uruchamiany przez samą powódź – gdy woda osiągnie ustalony wcześniej poziom przepływa do zbiornika. Zbiornik o pojemności 50 m3 stopniowo napełnia się wodą. Stalowe liny na skutek wyporu wody podnoszą most stalowy o ciężarze 152 t wraz ze ściankami zabezpieczającymi na wysokość 2,8 m. Ścianki te wraz z betonowymi barierami wybudowanymi wzdłuż rzeki Saltiny tworzą barierę, mającą na celu zapobieżenie wnikaniu wody na teren miasta. Proces podnoszenia mostu trwa około 6 minut. System został sprawdzony podczas powodzi w 2000 roku. Wody osiągnęły poziom o 30% większy niż w 1993 roku, a szkody były niewielkie. Koszty budowy mostu podnoszonego wyniosły 2,2 mln franków szwajcarskich.
![]() |
Fot. 21. Most podnoszony na Saltinie, Brig (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 22. Mechanizm podnoszenia mostu [www.sabo-int.org]
|
Wartościową była także wizyta w Lucernie, gdzie znajduje się najstarszy drewniany most w Europie - Kapellbrücke (Most Klasztorny), zbudowany w 1333 roku (fot. 23). Ma on 204 m długości i biegnie ukośnie przez rzekę. Wśród krokwi mostu znajduje się 112 trójkątnych obrazów z XVII wieku, opowiadających historię Lucerny oraz obrazujących żywoty świętych. Na jego południowym końcu znajduje się ośmiokątna wieża ciśnień, która wraz z mostem była częścią średniowiecznych umocnień.
![]() |
Fot. 23. Kapellbrücke (Most Klasztorny), Lucerna (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 24. Rathausbrücke, Lucerna (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 25. Reussbrücke, Lucerna (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 26. Spreuerbrücke (Most Młyński), Lucerna, Szwajcaria (fot. K. Tomaszkiewicz) |
Zwieńczeniem wyjazdu był przejazd panoramicznym pociągiem Bernina Express (fot. 27). Trasa przejazdu pociągu łączy szwajcarskie Chur z włoskim Tirano i jest jedną z najbardziej spektakularnych tras kolejowych na świecie. Pociąg przejeżdża pośród alpejskich szczytów, górskich jezior, lodowca i wyjeżdża na drugą pod względem wysokości w Europie kolejową przełęcz Ospizio Bernina (2253 m n.p.m.). Przejeżdża przez 55 tuneli i 196 mostów (fot. 28, 29), w tym przez spiralny wiadukt (fot. 30), dzięki któremu możliwe jest pokonanie dużej różnicy wysokości przy nachyleniu wynoszącym 7 %. Różnice wysokości występujące na trasie są imponujące – pociąg wyjeżdża z Chur leżącego na wysokości 593 m n.p.m, przejeżdża przez St. Moritz (1775 m n.p.m.), przez wspomniany najwyższy punkt Ospizio Bernina (2253 m n.p.m.), aby później przejechać przez Alp Grüm (2091 m n.p.m.), Poschiavo (1014 m n.p.m.) i zakończyć trasę w Tirano leżącym na wysokości 429 m n.p.m. Część trasy jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
![]() |
Fot. 27. Pociąg Bernina Express (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 28. Obiekty na trasie Bernina Express (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 29. Obiekty na trasie Bernina Express (fot. K. Tomaszkiewicz)
|
![]() |
Fot. 30. Wiadukt spiralny w Brusio [www.rhb.ch]
|
Udział w I Mostowym Objazdowym Seminarium Technicznym pozwolił wszystkim uczestnikom zdobyć nowe doświadczenia oraz cenną wiedzę, a także dostarczył wielu inspiracji i poszerzył perspektywy.