
WSTĘP
W mojej głowie już od dawna powstawał pomysł na zorganizowanie konkursu, w którym każdy miałby zbliżone szanse, bez względu na swój staż w mostownictwie. Tak zrodziła się idea, którą dzisiaj przekuwamy w rzeczywistość:
Areną na której przyjdzie wam się zmierzyć, będzie słynna swego czasu gra Bridge Builder, która charakteryzuje się prostotą i dużą grywalnością. Zasady są banalne: zbuduj najtańszy most, który wytrzyma przejazd pociągu.
KONKURS NA PONTIFEXA MAXIMUSA
W GRZE BRIDGE BUILDER
Areną na której przyjdzie wam się zmierzyć, będzie słynna swego czasu gra Bridge Builder, która charakteryzuje się prostotą i dużą grywalnością. Zasady są banalne: zbuduj najtańszy most, który wytrzyma przejazd pociągu.
O GRZE
Gra Bridge Builder została stworzona przez Alexa Austina z Chronic Logic, a całość opiera się na banalnym i genialnym w swojej prostocie pomyśle - wybuduj jak najtańszy most umożliwiający przeprawę pojazdu na drugą stronę przeszkody. Każdy element mostu kosztuje 100$, a budżet jest dodatkowo ograniczony.
Podstawową wersję gry możesz pobrać ze strony http://www.crypticsea.com/bridgebuilding/index.html.
RELACJA Z PIERWSZEJ EDYCJI KONKURSU
INSTALACJA I URUCHOMIENIE
Podstawową wersję gry możesz pobrać ze strony http://www.crypticsea.com/bridgebuilding/index.html.
RELACJA Z PIERWSZEJ EDYCJI KONKURSU
Po ponad 10 tygodniach kończymy pierwszą edycję naszego konkursu Bridge Builder Game. Wyniki "sezonu zasadniczego" znane były już dwa tygodnie temu, ale najlepsi z najlepszych postanowili zmierzyć się tym razem w bezpośrednim pojedynku. Jak było? Kto wygrał? Czytajcie dalej, a zaspokoicie swoją ciekawość.
Wszystko miało rozpocząć się punktualnie o 16:30, ale jak to zwykle bywa, coś musiało pójść nie tak. Tym razem, ktoś postanowił wyłamać bolce w kablu od rzutnika i tylko dzięki uprzejmości dr inż. Marka Pańtaka udało się dopiąć wszystko na ostatni guzik. Gdy wszyscy byli już gotowi mogłem zdradzić tajne hasło, które umożliwiało uruchomienie finałowych etapów.
| Tak wyglądali uczestnicy |
Nie pozostało mi nic innego, jak powiedzieć "czas-start" i poczekać kilkanaście minut na rozwiązania.
| Jak widać skupienie było większe niż na egzaminie z mechaniki budowli |
| Sebastian na pełnym luzie jak na zaliczeniu Wprowadzen |
| Nasz zwycięzca, hegemon i niszczycie |
| Ja też z "rozdziawi |
| ...które prezentowały się na przykład tak |
| A tak prezentowa |
| Tak jak podejrzewa |
| Kuszące nagrody leżały na biurku przed zawodnikam |
| Niektórzy postanowili |
| Tomek miał tyle czasu, że wyjaśniał jeszcze jak pracuje jego most i dlaczego trzeba zrobić to tak, a nie inaczej |
| Artur z miną mówiącą - "pokonałem Was leszczyki" |
| Kamil jak zawsze skupiony - opłaciło się. W finale zajął 3 miejsce! |
Niestety nie mamy zdjęcia, które przedstawiłoby jak testowaliśmy poszczególne konstrukcje. Odbywało się to na projektorze i każdy mógł zobaczyć pomysły konkurencji. Dodatkową atrakcją było podziwianie mojej nieudolności w posługiwaniu się myszką... Ostatecznie całość została zestawiona w tabelę i mogliśmy podsumować cały cykl zmagań.
| Tablica z wynikami końcowymi |
![]() |
| Wyniki "sezonu zasadniczego" |
![]() |
| Wyniki rywalizacji finałowej |
Jak możecie zobaczyć Tomek pokazał, że to wszystko to nie był przypadek. Artur również potwierdził formę, a Kamil zaskoczył wszystkich wskakując na podium. Gratuluje!
W ramach ciekawostki, chciałem pokazać Wam jeszcze kilka wykresów ze statystykami.
![]() |
| Jak widać im dalej, tym więcej uczestników wyliczyła, że szans na sukces już nie ma... |
![]() |
| Ten wykres jeszcze bardziej ukazuje nam przewagę Tomka - gratuluję! |
Mogę teraz przejść do relacji z najprzyjemniejszej części naszego konkursu - wręczania nagród!
| Kamil pokazał pazur i w rywalizacji finałowej zajął 3 miejsce, chociaż w konkursie był 8 |
| Miejsce 5 - Sebastian Nowak |
| Miejsce 4 - Adrian "Mam parcie na szkło" Defus i jego uśmiech Colgate numer 5 |
| Miejsce 3 - Paweł "Kocham fantastykę" Leśniara |
| Nagród było tak wiele i były tak ciężkie, że niestety nie zdołałem utrzymać.. |
| Miejsce 2 - Artur Król |
| And the winner is... Miejsce 1 - Tomek "Niekwesti |
| Nasza cała ekipa, czyli Dawid Kisała, Adrian Defus, Paweł Leśniara, Artur Król, Tomek Lisańczuk i Sebastian Nowak
Na koniec chciałbym podziękować naszym sponsorom bez których to wszystko by się nie udało. Szczególne podziękowania należą się tu Pani Sabinie Szczerbak z czasopisma MOSTY:
oraz Pani Annie Karpińskiej-Rzepa z Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego:
DZIĘKUJEMY!!!
OLBRZYMIE podziękowania należą się też MICHAŁOWI BIALIKOWI, dzięki któremu możecie podziwiać te wszystkie zdjęcia!
Mam nadzieję, że nie skończymy na tym naszej przygody z Bridge Builderem i jestem pewny, że w następnym roku uda nam się zorganizować całość z dużo większym rozmachem! Liczę na Waszą pomoc, bo myślę, że to nie tylko dobra zabawa, ale i nauka poprzez zabawę. Dodatkowo można poznać nowych ludzi i wygrać fajne nagrody. W tym roku były to odpowiednio:
1. miejsce - Tomek Lisańczuk
2. miejsce - Artur Król
3. miejsce - Paweł Leśniara
4. miejsce - Adrian Defus
5. miejsce - Sebastian Nowak
Jeszcze raz dziękuje wszystkim, którzy wspierali mój pomysł przez te 12 tygodni i zapraszam za rok!!!
PS: Troszkę więcej zdjęć w naszej Galerii.
Dawid Kisała
-------------------------------------------------------------------
|
INSTALACJA I URUCHOMIENIE
Pewnie już zauważyłeś, że poniżej umieściłem kilka punktów co zrobić, aby wszystko działało. Niech Cię nie przeraża ich ilość, bo wszystkie te podpunkty są dosyć intuicyjne i ich wykonanie zajmie jakieś 5 minut, jeśli w tym czasie będziesz dodatkowo robił sobie kanapkę (zachęcam jednak przeczytać najpierw całość do końca, a dopiero potem wykonać algorytm, bo cześć istotnych informacji znajduje się troszkę niżej). Żeby tworzenie naszej konstrukcji było bardziej przyjazne będziemy używać nowszej wersji Bridge Buildera - Bridge Builder Game.
Do dzieła!
Do dzieła!
- Pobierz plik z instalacją gry Bridge Builder Game i zainstaluj uruchamiając ściągnięty plik "bbgsetup.exe".
- Otwórz folder w którym zainstalowałeś grę, po czym w folderze "level" utwórz nowy folder np. "03-Kolo".
- Pobierz plik z konkursowym mostem (powinien mieć rozszerzenie *.bgl lub *.lvl) i skopiuj go do folderu, który właśnie utworzyłeś (np. "03-Kolo").
- Uruchom grę i wejdź w "Load level". Powinieneś zobaczyć po lewej stronie swój folder "03-Kolo", a po kliknięciu w niego również nazwę naszego konkursowego levela (np. BBG-1). Kliknij go i już możesz grać!
- Jeżeli jesteś zadowolony ze swojego rozwiązania, zapisz go naciskając na "File". Wpisz nazwę do 12 podstawowych znaków, a następnie kliknij "Save" Twój most zostanie zachowany w folderze z grą z rozszerzeniem *.bgb. Właśnie ten plik musisz przesłać do nas. Jak to zrobić poprawnie? Dowiesz się trochę dalej.
- Jeżeli chciałbyś edytować swoje rozwiązanie, zawsze możesz zrobić to, klikając po uruchomieniu gry w "Load bridge". Jeżeli plik Twojego mostu znajduje się w folderze gry, to będziesz mógł go uruchomić i poprawić, po czym ponownie zapisać.
UWAGA! Jeżeli zainstalowałeś grę na domyślnym dysku C:/, to jeżeli chcesz zapisać swoje rozwiązanie, musisz uruchomić grę na prawach administratora, czyli kliknąć na ikonę gry i wybrać "Uruchom jako administrator". Plik będzie zachowany w folderze instalacyjnym gry. Pamiętaj jednak, że Twoja nazwa może mieć do 12 znaków.
PORADY
Może wydawać się to dla niektórych zaskakujące, ale w końcu przydadzą się wiadomości z mechaniki budowli oraz wytrzymałości materiałów.
- Przede wszystkim, żeby most zachował stabilność, powinien składać się z "trójkątów", a dodatkowo powinniśmy dążyć do tego, aby były one jak największe.
- Zawsze używaj analizy naprężeń, żeby zobaczyć, które pręty są najbardziej wytężone.
- Staraj się rozłożyć obciążenie na jak najwięcej belek. W tym celu dąż do budowy konstrukcji o kształcie łuku.
- Gdy już uda Ci się przeprowadzić pociąg na drugą stronę przeprawy, spróbuj "odchudzić" rozwiązanie i usunąć jakieś pręty, aby konstrukcja była jeszcze tańsza. Często niepotrzebne jest podwójne skratowanie i wystarcza jeden element.
- Więcej porad z rysunkami na stornie http://www.bridgebuilder-game.com/ w zakładce Tips.
- W opcjach możesz zmienić domyślną rozdzielczość gry, a także zmienić sposób uruchamiania na pełny ekran.
- Korzystaj ze skrótów klawiaturowych - oszczędzi to dużo Twojego czasu!
ZASADY
- Przejeżdżający pojazd może wywołać dowolne naprężenia, ale żaden pręt nie może pęknąć.
- Pojazd nie może dotknąć wody.
- Pojazd w czasie oceny rozwiązań, będzie uruchomiony bez żadnej zwłoki czasowej na prędkości przejazdu "Fast".
- Przy testowaniu rozwiązania wystarczy, że pojazd jednokrotnie pokona przeszkodę (wagonik opuści pomost) - po tym czasie most może ulec zniszczeniu.
- Na ekranie musi pojawić się napis "Test passed".
- Wygrywa najtańszy most przesłany w czasie wyznaczonym na rozwiązanie. Jeżeli dwa różne rozwiązania będą tej samej wartości, to wygrywa osoba, która wcześniej przysłała maila z plikiem swojego mostu.
- Można przesłać tylko jedno rozwiązanie.
- Chcemy uniknąć sytuacji, gdy ktoś przysłał rozwiązanie, ale w jakiś tajemniczych okolicznościach zaginęło. Dlatego na każdego maila prześlemy krótką odpowiedź o odebraniu rozwiązania. Jeżeli nie otrzymacie go wciągu dwóch dni od nadania, spróbujcie ponowić wysłanie.
- Zadanie do rozwiązania będzie publikowane w poniedziałek na naszej stronie i facebooku. Na przysłanie swoich odpowiedzi macie czas do soboty tego samego tygodnia do godziny 23:59:59.
- Będziemy starać się publikować zagadki co tydzień, ale z różnych względów może być to niemożliwe.
- W niedzielę po ustaleniu najlepszego rozwiązania, będę publikował najtańsze rozwiązanie, liste najlepszych z danego tygodnia, a także ranking generalny, podsumowujący dotychczasowe osiągnięcia uczestników. Zastrzegam jednak, że ze względu na liczne obowiązki, czasami może pojawić się pewna obsuwa - bądźcie wyrozumiali:)
- Ostateczny głos w kwestiach spornych ma komisja złożona z mojej osoby i zdrowego rozsądku - taka furtka bezpieczeństwa jest z tego względu, że jest to pierwsze takie nasze przedsięwzięcie i mogą wystąpić jakieś nieprzewidziane i nieujęte w regulaminie sytuacje. Jeżeli jednak ktoś nie chciałby nadal zgodzić się na rozwiązanie przeze mnie zaproponowane, to decyzje co zrobić z tym fantem, podejmą wszyscy członkowie Koła w głosowaniu na najbliższym spotkaniu.
RANKING
Liczba punktów za zajęte miejsce jest zaczerpnięta z punktacji pucharu świata w skokach narciarskich i pierwsze dziesięć pozycji prezentuje się następująco:
- miejsce - 100 pkt
- miejsce - 80 pkt
- miejsce - 60 pkt
- miejsce - 50 pkt
- miejsce - 45 pkt
- miejsce - 40 pkt
- miejsce - 36 pkt
- miejsce - 32 pkt
- miejsce - 29 pkt
- miejsce - 26 pkt.
Jeżeli pomysł się przyjmie, to będę sumował wyniki z poszczególnych konkursów i stworzymy ranking najlepszych budowlańców ze wszystkich zorganizowanych zawodów.
RANKING GENERALNY
MAPY
RANKING GENERALNY
MAPY
W tym miejscu będę zamieszczał zadania na każdy kolejny tydzień zmagań. Jeżeli chcesz pobrać plik, naciśnij na link, a następnie wybierz Plik oraz Pobierz.
- BBG-TEST - etap testowy, który możecie sobie rozwiązać w ramach ćwiczenia i nie będzie on oceniany. Macie zbudować most tańszy niż 7500$. Im mniej tym lepiej!
- BBG-1 - pierwszy etap, w którym możecie zmierzyć się z bardzo głębokim korytem rzeki. Zasady można streścić w kilku słowach - zbuduj najtańszą konstrukcję!
- BBG-2 - drugi etap, do którego można podejść na co najmniej dwa sposoby. Ciekawi mnie jak tym razem objawi się wasza kreatywność.
- BBG-3 - skomplikowana, asymetryczna przeszkoda, w której możecie zbudować klasyczny most belkowy lub pseudopodwieszony. Do dzieła!
- BBG-4 - wymagający nieco więcej pracy etap w którym macie do stworzenia dwupylonowy obiekt nad szeroką przeszkodą.
- BBG-5 - w tym etapie wprowadzam dodatkową zasadę - ŻADEN ELEMENT NIE MOŻE DOTKNĄĆ WODY!
- BBG-6 - pierwszy etap z serii "Progressive" - zbuduj jak najwytrzymalszy most!
- BBG-7 - kolejne zadanie z tej samej serii - tyle samo prętów, inna wytrzymałość
- BBG-8 - każdy kto grał w grę Rollercoaster Tycoon odnajdzie się w tym etapie:)
- BBG-9 - nowa formuła - zaprojektuj najtańszą i jak najbardziej wytrzymałą konstrukcję
- BBG-10 - ostatni etap zmagań w tej fazie konkursu
WYNIKI
Swoje konstrukcje przysyłajcie na naszego maila knkmpk@gmail.com stosując wzór:
- TEMAT: BBG-X_Imię i Nazwisko (lub pseudonim)_koszt mostu (X - to numer konkursu np. BBG-1)
- W treści maila możecie podać dokładniejsze dane, które umieścimy w liście rankingowej np. grupa, rok studiów, itp. (rok studiów przyjmujemy w formacie I-V, czyli osoba na pierwszym roku drugiego stopnia wysyła do mnie informację, że jest na IV roku studiów)
- W załączniku prześlijcie nam waszą propozycję rozwiązania. Plik powinien być nazwany tak samo, jak temat maila.
- Wyniki umieścimy na naszej stronie oraz na facebooku.
NAGRODY
Dla zwycięzców poszczególnych etapów, przewidzieliśmy nagrody w postaci egzemplarza czasopisma MOSTY oraz kalendarza Mostów Polskich. Mamy jednak ich ograniczoną ilość dlatego nie obiecuję, że w każdym tygodniu uda nam się zorganizować coś dla najlepszego.
Jeżeli chodzi o nagrody na zakończenie cyklu informację będą pojawiać się na bieżąco, gdy uda się nam coś ustalić. Na razie będą to:
- roczna prenumerata czasopisma MOSTY dla najlepszego budowniczego
- roczna prenumerata czasopisma NOWOCZESNE BUDOWNICTWO INŻYNIERYJNE dla trzech najzdolniejszych konstruktorów
- opublikowanie sylwetki oraz prac najlepszych zawodników na portalu nbi.com.pl
- wpisanie na prestiżową listę, która będzie widnieć na naszej stronie, jak i w Katedrze Mostów i Budowli Podziemnych
- pierwszeństwo w wycieczkach, szkoleniach, konferencjach i innych przedsięwzięciach, w których będą mogli brać uczestnicy Koła (nagroda dla najlepszego mostowca)
- nagrody książkowe dla najlepszej piątki
Cały czas rozmawiamy z innymi sponsorami i staramy się pozyskać dodatkowe fundusze. O postępach prac na pewno Was poinformujemy.
NA KONIEC
- Zapraszamy do dyskusji na wszelkie tematy dotyczące Bridge Buildera. Może macie jakieś pomysły, a może porady co do najlepszego rozwiązania. Wszystko to piszcie na facebooku lub w mailach.
- Możecie również przysyłać propozycje własnych etapów, jednak wtedy autor nie będzie mógł brać udziału w rozwiązywaniu, ale na pocieszenie otrzyma 40 punktów.
- Jeżeli coś nie działa, coś wam się nie podoba, zauważyliście jakiegoś buga... Piszcie!
Dawid Kisała









Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!