Nasza ostatnia działalność w Kole!

W tym semestrze dość szybko rozpoczęliśmy działalność naszego kola naukowego Konstrukcji Mostowych PK.

Już 11 października, dzięki Panu dr Markowi Pańtakowi, który wraz ze swoją doktorantką Panią Kinga Marecik zaproponował studentom zarówno działającym w kole naukowym jak
i wszystkim chętnym spoza koła udział w badaniach istniejącej już kładki na granicy miasta Nowy Targ i miasteczka Ludźmierz.

Były to badania polegające na pomiarach dynamicznych kładki. Po przyjeździe na miejsce około godziny 9:30 wzięliśmy sprzęt i ruszyliśmy nad Dunajec. Od razu było widać że kładka prezentuje się dość dobrze. Elementy stalowe z których jest wykonana zostały odnowione (odmalowane i zabezpieczone antykorozyjnie) w ciągu ostatniego roku.
Odwodnienie podłużne kładki zapewnia niweleta ukształtowana w łuku pionowym.
Kładka składa się z trzech przęseł długości 16/36/16m.

Po rozłożeniu 3 czujników w środku rozpiętości każdego z przęseł, ustawieniu i uruchomieniu komputerów potrzebnych do odczytów przyspieszeń pionowych zarejestrowanych na czujnikach, przeszliśmy do badań.

Na samym początku Pan dr Pańtak opowiedział nam trochę o kładce, oraz zaznajomił nas
z problemem dla tej konstrukcji.
Pobraliśmy na telefon aplikacje Vibsensor, po ułożeniu telefonów na pomoście, zaczęliśmy w tym samym czasie wykonywać tzw. półprzysiady/przysiady, tak aby nasze ruchy były zsynchronizowane. Przemieszczenia pionowe kładki były bardzo duże w chwili pomiaru, vibromierz zarejestrował częstotliwość około 3.1-3.4 Hz w każdym z telefonów.
Następnie przeprowadzaliśmy kilkukrotne pomiary rejestrowane już przez czujniki.
Kładkę obciążały odpowiednio :
• pojedyncze osoby biegnące z częstotliwością stawiania stopy na pomoście 3.2Hz,
• 2-osoby biegnące równocześnie z tą samą częstotliwością 3.2Hz
• Przejście grupy osób z częstotliwością 1.6Hz
• Chód grupy osób z dowolną szybkością oraz wbiegnięcie jednej osoby z częstotliwością 3.2Hz
• Chód grupy osób z dowolną szybkością oraz wbiegnięcie dwóch osób z częstotliwością 3.2Hz
Całe badanie próbowaliśmy również nagrywać przy użyciu odpowiedniego sprzętu fotograficznego w chwili obciążania kładki.

Dzięki uczestnictwie w tym badaniu zyskaliśmy nowe doświadczenie związane
 z uwzględnieniem drgań konstrukcji, obciążeniami dynamicznym, oraz nabraliśmy świadomości jak ogromną wagę stanowią one przy projektowaniu tego typu obiektów.

Kolejnym znaczącym wydarzeniem dla naszego koła było spotkanie inauguracyjne dnia 22 października. Omówiliśmy na nim wstępne działania na rok akademicki 2019/2020.

W dniu 14 października, dzięki naszemu opiekunowi koła- Panu dr Mariuszowi Hebdzie, oraz naszej koleżance Natalii Dobosz - przewodniczącej KNKMPK, zorganizowaliśmy kolejny wyjazd w tym semestrze. Udaliśmy się do Wytwórni Konstrukcji Stalowych Banimex w Będzinie.

Po przyjeździe na miejsce, oraz serdecznym przyjęciu naszej grupy przez zarząd firmy, została zaprezentowana nam krótka prezentacja. 

Zobrazowano nam, jak wygląda codzienna praca wytwórni, oraz zwróciła uwagę co obserwować przy poszczególnych stanowiskach na hali.

Zarząd przybliżył również ostatnie zapierające dech w piersiach realizacje wytwórni.
Między innymi most podwieszony na Dunaju, łączący Węgry (Komarom) i Słowację (Komárno w rejonie Nitra), zapewniający dostęp z autostrady M1 do granicy państw. Jego ekwilibrystyczny pylon stanowi ewenement na skalę europejską. Kolejną dużą konstrukcją realizowaną na wytwórni był ukończony w maju „most heleński” na Dunajcu. Dwa ogromne łuki przeprowadzają obecnie ruch do centrum Nowego Sącza. Usłyszeliśmy też kilka faktów
z rekordowo szybko zrealizowanego węzła drogowego w Poroninie. Technolodzy
i projektanci chętnie punktowali problematyczne aspekty, oraz niecodzienne rozwiązania wprowadzane przy ich budowie. 
Zaznajomiliśmy się również z normami istotnymi dla mostowców, oraz tymi na podstawie których firma uzyskała odpowiednie certyfikacje.

Dowiedzieliśmy się, że roczny przerób stali w Banimex przekracza 8 tysięcy ton rocznie, 
z czego większość to blachy. 
Po prezentacji odbyło się krótkie szkolenie BHP, po którym każdy z naszej grupy wiedział jak powinien się zachowywać na terenie hali.

O godzinie 10:30 w trakcie odbywającej się na terenie hali WKS przerwy od prac, zostaliśmy oprowadzeni po obiekcie przez wykwalifikowanych pracowników.

Przedstawione zostały nam technologie wykorzystywane przez firmę, miedzy innymi strugarki do blach, przecinarka plazmowo tlenowa z głowicą 3D arkuszy blach o długości nawet do 30m. Firma realizuje zarówno wycinanie blach przy użyciu technologii plazmatycznej jak i laserowej.

Zaprezentowane zostały technologie spawania półautomatycznego np. przy użyciu prowadnic kółkowych oraz specjalnego materiału w formie granulatu np. do realizacji spoin pachwinowych (np. przy wykonywaniu żeber podłużnych w płytach ortotropowych, blachownicach lub w przypadku dźwigarów skrzynkowych), a także metod spawania automatycznego.

Korzystaliśmy z doświadczenia kadry zadając szereg pytań. Przewijały się tematy poprawnego kształtowania konstrukcji, technologii wykonania, badań, czy najczęstszych wykrytych nieprawidłowości.

Przedstawione elementy stalowe konkretnych konstrukcji np. dźwigarów, przekrojów skrzynkowych, czy awanbeku  zrobiły na nas bardzo duże wrażenie, zarówno ze względu na wymiary tych elementów sięgające nawet 2.5-3m jak i precyzję z jaką zostały wykonane.

Takie wydarzenie znacznie poszerzyło naszą praktyczną wiedzę o konstrukcjach stalowych, która zaowocuję w naszych uczelnianych projektach, a wkrótce miejmy nadzieje realnych konstrukcjach. Pozwoliła też poznać „od kuchni” prężnie działające na europejskim rynku przedsiębiorstwo.

Dziękujemy serdecznie Zarządowi Wytwórni Konstrukcji Stalowych Banimex w Będzinie za zaproszenie i zapraszamy na ich stronę internetową, czy kanał na YouTube w celu zapoznania się z szeroką ofertą wytwórni i niecodziennymi realizacjami powstającymi pod nadzorem wykwalifikowanej i doświadczonej kadry.
www.banimex.pl/pl/oferta-firmy/wytwornia-konstrukcji-stalowych

1 komentarz

Alojzy Środa pisze...

W P.H.U. Kujawa http://www.phukujawa.com.pl/ działamy skutecznie. Bez trudu naprawimy skrzynię biegów w Twoim samochodzie.

Publikowanie komentarza

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons