Relacja z prezentacji firmy Pfeifer


Przepraszam za opóźnienie w prezentacji tego materiału, ale projekty wespół ze świętami skutecznie wybijają z rytmu.

Dawid Kisała

Kiedy dr inż. Bogusław Jarek z naszej Katedry zapytał nas czy nie chcielibyśmy w ramach Koła Naukowego zorganizować spotkania z Panem Leszkiem Makarowskim, który jest dyrektorem polskiego oddziału firmy Pfeifer, na propozycję przystaliśmy bez zastanowienia.
Pan Leszek Makarowski - dyrektor polskiego oddziału firmy Pfeifer
Jak głosiły plakaty, tematem głównym prezentacji były systemy podwieszania w mostownictwie, a w obrębie tego liny skręcane i pręty cięgnowe. Nasz gość przez całe spotkanie wykazywał się ogromną wiedzą i doświadczeniem, odpowiadając na wszystkie pytania, zarówno studentów jak i kadry nauczycielskiej, pośród której największą aktywność wykazywał dr inż. Wojciech Średniawa, który prowokował ciekawą dyskusję. Jak widać na zdjęciach, rządnych wiedzy było wielu.
W sumie w spotkaniu uczestniczyło 46 osób - dziękujemy!
Nasz gość w ramach swojego wystąpienia poruszył wiele interesujących kwestii. Omówione zostały na przykład kryteria wyboru systemu cięgnowego oraz charakterystyki tych systemów. Dowiedzieliśmy się również, czym różnią się od siebie poszczególne, podstawowe typy lin oraz do czego mają zastosowanie. W tym miejscu myślę, że warto dodać, że najlepsze są liny PV, które charakteryzują się nośnością do 20000 kN, jednak pod względem antykorozyjności wyprzedzają je liny PE. Pod koniec, omówionych zostało także bardzo dużo ciekawych realizacji obiektów mostowych. Jestem przekonany, że zainspirowało to wiele osób i informacje o nich pojawią się zarówno w artykułach na naszej stronie, czy też w pisanych pracach dyplomowych.
Nasz gość i dr inż. Bogusław Jarek
Cała prezentacja była interaktywna, bo Pan Makarowski przywiózł do nas czarną walizkę z ciekawą zawartością - różnymi modelami prętów i zakotwień, które można było pooglądać, podotykać czy zważyć organoleptycznie. 
Nie obyło się również bez wielu ciekawostek i wskazówek, które można wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej. Starałem się wybrać kilka "perełek":
  • Nie jest zalecane stosowanie stali nierdzewnej do mostów, ze względu na solenie nawierzchni w zimie, ponieważ dochodzi do korozji w środowisku chlorków (mimo nierdzewności) poprzez "rozbryzgiwanie" tej soli spod kół samochodów. Można ją stosować bez przeszkód w przypadku mostów dla pieszych
  • Galfen - stop cynku i aluminium  który stanowi coraz lepszą alternatywę dla ocynku, ponieważ jego trwałość jest 6-8 razy większa
  • Do mostów wiszących stosujemy liny zamknięte, co zabezpiecza nas przed uplastycznieniem
  • Stały moduł Young'a zapewniany jest przez odpowiedni program przeciągania liny
  • Należy bardzo uważać jeżeli na budowie mamy doczynienia z mieszaniem różnych stali, ponieważ przy ich kontakcie może dojść do korozji chemicznej (w wyniku różnych potencjałów). Jest to proces bardzo trudny do zatrzymania w przypadku istniejącej już konstrukcji, dlatego takie mankamenty należy wyłapywać na etapie projektowania. Problem można rozwiązać przez odpowiednie zdylatowanie elementów lub zachowanie odpowiednich proporcji mas

Po spotkaniu otrzymaliśmy również prezent - materiały firmy Pfeifer, wśród których można chociażby znaleźć tak pożądane przez studentów bloki do Autocada. My ze swojej strony, w ramach skromnego podziękowania wręczyliśmy Panu Makarowskiemu dyplom.
Jesteśmy przekonani, że wszyscy obecni na naszym spotkaniu mogli nauczyć się czegoś nowego i zaczerpnąć nieco wiedzy od naszego gościa, który bardzo chętnie dzielił się nią ze wszystkimi zainteresowanymi. Dziękujemy jeszcze raz Panu Leszkowi Makarowskiemu, ale również i Wam za tak liczne przybycie.

Dawid Kisała




Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons