Na niechybnie zbliżający się koniec długiego weekendu polecam lekturę artykułu o Moście Patona. Mam nadzieję, że umili Wam ona ostatnie wolne dni. Sponsorem tej przyjemności jest Roman Mandryka!
Jan Wędzicha
Dzisiaj chciałbym zapoznać Was z najbardziej znanymi mostami Ukrainy.
Most Patona
![]() |
Widok na nocny most Patona (fot. Photographic.com.ua/gallery/city-and-architecture/most-patona-200189/) |
Most Patona jest zlokalizowany w Kijowie na Dnieprze. Łączy Bulwar Drużby narodów z Rusanowskim masywem. Ten most jest najdłuższym mostem Kijowa i jednym z największych w Europie – jego długość wynosi 1543 m.
![]() |
Most Patona. Widok z Botaniki (fot. Photo.i.ua) |
Most jest unikalnym z tego względu, że jest pierwszym na świecie całkowicie spawanym mostem. Konstrukcja mostu belkowa, belki główne o długości 58 i 57 m oraz wysokości 3,6 m.
![]() |
Konstrukcja mostu Patona (fot. Lifekiev.com/most-patona/) |
Most 26-przęsłowy z kesonowymi podporami. Podczas montażu zostało wykonane 10668 m spawu. Szerokość jezdni wynosi 21 m. Idea wybudowania mostu całkowicie spawanego należała do inż. Jevhena Patona, kierownika Instytutu spawania i budownictwa mostowego. Podczas II Wojny Światowej wprowadził na zakładach produkujących czołgi system powierzchniowego hartowania indukcyjnego stali oraz metodę automatycznego spawania, w wyniku czego pracochłonność produkcji czołgów T-34 zmniejszyła się aż ośmiokrotnie!
![]() |
Ceremonia otwarcia mostu Patona (5 listopada 1953 roku) (fot. Photo.i.ua/user/2511354/150148/3652173/ |
Wznoszenie mostu zaczęło się jeszcze przed wojną, ale podczas jej trwania faszyści zniszczyli wszystkie podpory obiektu. Po wojnie stare podpory odnowiono i 5 listopada 1953 roku most został ukończony. Co ciekawe, do dziś na tym obiekcie nie było żadnych kapitalnych remontów. W tej chwili istnieje już projekt modernizacji mostu, po zrealizowaniu którego szerokość całkowita wzrośnie do 38 m.
Roman Mandryka
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!