Sprawozdanie z wyjazdu na badania dynamiczne kładki w Brzegach

Co nieco o wycieczce
W środę 9.12.2015 r. grupa około 20 przedstawicieli naszego koła miała okazję wziąć udział w badaniach dynamicznych kładki dla pieszych. 
Jest to obiekt  zlokalizowany w miejscowości Brzegi k. Krakowa
w ciągu drogi Kraków-Niepołomice.



fot. Łukasz Koszteyn
W drogę...
Pieczę nad całą wyprawą sprawowali przedstawiciele kadry uczelnianej: opiekun naszego koła -
dr inż. Marek Pańtak oraz dr inż. Bogusław Jarek. Na badania wyruszyliśmy z samiusieńkiego rana... czyli około godziny 9. busem Politechniki Krakowskiej :)


fot. Adam Wojciechowski
Obiekt badań
Kładka jest niedawno oddanym do użytku obiektem. Konstrukcja stalowa mostu jest złożona z dwóch łukowych dźwigarów o przekroju skrzynkowym. Dźwigary zostały wzmocnione wewnątrz blachami oraz usztywnione poprzecznicami i stężeniami. Kładka jest oparta na żelbetowych przyczółkach. Rozpiętość obiektu wynosi około 40 m. Przeszkodę stanowi niepozorna rzeka Seraf. Jako nawierzchnię obiektu zastosowano perforowaną blachę. Zmianę w odniesieniu do pierwotnej koncepcji kładki stanowią balustrady montowane na dźwigarach.
fot. Adam Wojciechowski
Przygotowania obiektu do badań
Podczas badań mierzono przyspieszenie kładki za pomocą trzech akcelerometrów rozmieszczonych w połowie oraz 1/3 i 2/3 rozpiętości. Wyniki można było na bieżąco kontrolować na ekranie komputera. Przed przystąpieniem do badań każdy uczestnik został zważony. Maksymalne wartości, które udało nam się uzyskać wynosiły ok. 6m/s2.
Jeden z akcelerometrów; fot. Łukasz Koszteyn
Podczas badań towarzyszył nam projektant kładki. Mieliśmy możliwość zadania nurtujących nas pytań na temat obiektu i pracy konstruktora.

fot. Adam Wojciechowski
fot. Adam Wojciechowski
Badania dynamiczne
Celem naszych badań było sprawdzenie podatności kładki na oddziaływania dynamiczne. Początkowo istniało ryzyko, że konstrukcja może nie wytrzymać naszych podskoków i może zsunąć się z łożysk! Jak się później okazało, obawy były zupełnie niepotrzebnie. Częstotliwość drgań własnych konstrukcji została zmierzona podczas wcześniejszych pomiarów. Scenariusz badań dynamicznych obejmował ok. 90 przypadków obciążenia kładki, min. takich jak: przejście przez kładkę swobodnym krokiem, przemarsz z odpowiednią częstotliwością, bieg, bieg z odpowiednią częstotliwością, podskoki
w częstotliwości zbliżonej do częstotliwości właściwej obiektu. Przebieżki po kładce pomagały w walce z chłodem, a dodatkowo można było trochę poćwiczyć na świeżym i wolnym od smogu powietrzu. Największe wartości przemieszczeń udało nam się zanotować w przypadku wzbudzania kładki podskokami w odpowiedniej częstotliwości przez części grupy. Często drgania kładki były widoczne gołym okiem i czasami znacząco ograniczały komfort użytkowników kładki.
Otrzymane wyniki zostaną opracowane i porównane z dopuszczalnymi wartościami drgań kładek dla pieszych. Rezultaty badań i wnioski zostaną zaprezentowane na jednym z kolejnych spotkań naszego koła. Analiza może zostać wykorzystana dla celów pracy naukowej.

fot. Łukasz Koszteyn, Adam Wojciechowski
Nowe doświadczenia!
Wycieczka pozwoliła nam zdobyć nowe doświadczenia i zaobserwować efekty, o których uczymy się na mechanice budowli w praktyce. Chcielibyśmy bardzo podziękować opiekunom za poświęcony czas oraz sporą dawkę przekazanej nam wiedzy. Mamy nadzieję, że przysłużyliśmy się dla dobra nauki. Z pewnością nie będzie to ostatnia taka eskapada, dlatego zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej i funpage'a na facebook'u!
fot. Karolina Ogonowska
Izabella Kowalska

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons