Co nieco o wycieczce
W środę 9.12.2015 r. grupa około 20 przedstawicieli naszego koła
miała okazję wziąć udział w badaniach dynamicznych kładki dla pieszych. Jest to obiekt zlokalizowany w miejscowości Brzegi k.
Krakowa
w ciągu drogi Kraków-Niepołomice.
fot. Łukasz Koszteyn
W drogę...Pieczę nad całą wyprawą sprawowali przedstawiciele kadry uczelnianej: opiekun naszego koła -
dr inż. Marek Pańtak oraz dr inż. Bogusław Jarek. Na badania wyruszyliśmy z samiusieńkiego rana... czyli około godziny 9. busem Politechniki Krakowskiej :)
fot. Adam Wojciechowski
Obiekt badań
Kładka jest niedawno oddanym do użytku obiektem.
Konstrukcja stalowa mostu jest złożona z dwóch łukowych dźwigarów o przekroju
skrzynkowym. Dźwigary zostały wzmocnione wewnątrz blachami oraz usztywnione
poprzecznicami i stężeniami. Kładka jest oparta na żelbetowych przyczółkach.
Rozpiętość obiektu wynosi około 40 m. Przeszkodę stanowi niepozorna rzeka Seraf.
Jako nawierzchnię obiektu zastosowano perforowaną blachę. Zmianę w odniesieniu
do pierwotnej koncepcji kładki stanowią balustrady montowane na dźwigarach.
fot. Adam Wojciechowski
Przygotowania obiektu do badań
Podczas badań mierzono przyspieszenie kładki za pomocą
trzech akcelerometrów rozmieszczonych w połowie oraz 1/3 i 2/3 rozpiętości.
Wyniki można było na bieżąco kontrolować na ekranie komputera. Przed przystąpieniem
do badań każdy uczestnik został zważony. Maksymalne wartości, które udało nam
się uzyskać wynosiły ok. 6m/s2.
Jeden z akcelerometrów; fot. Łukasz Koszteyn
Podczas
badań towarzyszył nam projektant kładki. Mieliśmy możliwość zadania nurtujących
nas pytań na temat obiektu i pracy konstruktora.
fot. Adam Wojciechowski
fot. Adam Wojciechowski
Badania dynamiczne
Celem
naszych badań było sprawdzenie podatności kładki na oddziaływania dynamiczne.
Początkowo istniało ryzyko, że konstrukcja może nie wytrzymać naszych podskoków i może zsunąć się z łożysk! Jak się później okazało, obawy były zupełnie
niepotrzebnie. Częstotliwość drgań własnych konstrukcji została zmierzona
podczas wcześniejszych pomiarów. Scenariusz badań dynamicznych obejmował ok. 90
przypadków obciążenia kładki, min. takich jak: przejście przez kładkę swobodnym
krokiem, przemarsz z odpowiednią częstotliwością, bieg, bieg z odpowiednią
częstotliwością, podskoki
w częstotliwości zbliżonej do częstotliwości właściwej obiektu. Przebieżki po kładce pomagały w walce z chłodem, a dodatkowo można było trochę poćwiczyć na świeżym i wolnym od smogu powietrzu. Największe wartości przemieszczeń udało nam się zanotować w przypadku wzbudzania kładki podskokami w odpowiedniej częstotliwości przez części grupy. Często drgania kładki były widoczne gołym okiem i czasami znacząco ograniczały komfort użytkowników kładki.
w częstotliwości zbliżonej do częstotliwości właściwej obiektu. Przebieżki po kładce pomagały w walce z chłodem, a dodatkowo można było trochę poćwiczyć na świeżym i wolnym od smogu powietrzu. Największe wartości przemieszczeń udało nam się zanotować w przypadku wzbudzania kładki podskokami w odpowiedniej częstotliwości przez części grupy. Często drgania kładki były widoczne gołym okiem i czasami znacząco ograniczały komfort użytkowników kładki.
Otrzymane
wyniki zostaną opracowane i porównane z dopuszczalnymi wartościami drgań kładek
dla pieszych. Rezultaty badań i wnioski zostaną zaprezentowane na jednym z
kolejnych spotkań naszego koła. Analiza może zostać wykorzystana dla celów
pracy naukowej.
fot. Łukasz Koszteyn, Adam Wojciechowski
Nowe doświadczenia!
Wycieczka pozwoliła nam zdobyć nowe doświadczenia i
zaobserwować efekty, o których uczymy się na mechanice budowli w praktyce.
Chcielibyśmy bardzo podziękować opiekunom za poświęcony czas oraz sporą dawkę
przekazanej nam wiedzy. Mamy nadzieję, że przysłużyliśmy się dla dobra nauki. Z
pewnością nie będzie to ostatnia taka eskapada, dlatego zapraszamy do śledzenia
naszej strony internetowej i funpage'a na facebook'u!
fot. Karolina Ogonowska
Izabella Kowalska
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!