SPRAWOZDANIE
ZE SZKOLENIA I WIGILII
ZWIĄZKU
MOSTOWCÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
„NAJPIĘKNIEJSZE
MOSTY ŚWIATA”
SPRAWOZDANIE
ZE SZKOLENIA I WIGILII
ZWIĄZKU
MOSTOWCÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
„NAJPIĘKNIEJSZE
MOSTY ŚWIATA”
W piątek, 18 grudnia 2015, kilku przedstawicieli naszego
Koła uczestniczyło w seminarium szkoleniowym Związku Mostowców Rzeczypospolitej
Polskiej „Najpiękniejsze mosty świata”. Seminarium odbyło się w Café Kontynenty
i zostało poprowadzone przez Panią Grażynę Czopek. Przedstawione zostały
fotorelacje z wypraw mostowych, które miały miejsce jesienią tego roku.
Jako pierwszy wystąpił dr inż. Karol Ryż z prezentacją na
temat wyprawy do Iranu. Odbyła się ona w dniach 7-22 października, a długość
jej trasy (nie uwzględniając przelotów Polska - Iran) wyniosła prawie 3000km. Dr
Ryż zaczął od przedstawienia nowych trendów w mostownictwie, które zaobserwował
podczas podróży. Już na etapie projektowania mostów dba się o rozszerzenie funkcji
obiektu, takich jak przeznaczenie miejsca na taras widokowy, kawiarnie lub stragany.
Doskonałym przykładem może być most Tabiat, najdłuższy most dla pieszych w
Teheranie – ma 270 metrów długości i łączy dwa parki miejskie. W języku perskim
słowo „tabiat” znaczy „natura” – został zaprojektowany z dbałością o
minimalizację ingerencji w środowisko, przez architekt Leilę Araghian, co
zajęło jej niemal rok. Koncepcją projektu było stworzenie obiektu, na którym
można się także zatrzymać i mieć chwilę do zadumy. Konstrukcja mostu składa się
z trójwymiarowej kratownicy, z możliwością poruszania się na dwóch poziomach,
która opiera się na podporach w kształcie drzew. Projekt ten wygrał kilka
nagród. Realizacja zajęła prawie 4 lata, łącznie zużyto 2 000 ton stali i
10 000 m3 betonu.
Następnym przedstawionym obiektem był most Si-o-se Pol (tł.
most o 33 przęsłach), będący najdłuższym mostem na rzece Zayandeh o długości
niemal 300m. Ta dwupoziomowa konstrukcja składa się z 33 łuków. Został
wybudowany w roku 1602, a jedynym surowcem użytym do budowy był kamień.
Najdłuższe przęsło mostu ma 5,60m, szerokość pomostu to prawie 14m. W dawnych
czasach na moście znajdowała się herbaciarnia, dziś jest opuszczona ze względu
na niedobory wody. W dalszej części spotkania doktor Ryż opowiedział również o
niezwykłych ludziach, których spotkał podczas wyprawy, ich życiu, wierze i kulturze,
a także o wielu zabytkach irańskiej architektury.
Następne wystąpienie należało do przewodniczącej ZMRP – Pani
Grażyny Czopek. Przedstawiła relację z wyprawy Związku do Chin w dniach 18-29
października, podczas której odwiedziła m.in. Pekin, Xi’an, Tybet, Lhasę i
Szanghaj. Opowiedziała m.in. o pięknej chińskiej architekturze i ogrodach, miasteczku
olimpijskim, fabryce pereł, jedwabiu, a także zwyczajach i religii.
Niesamowitym przeżyciem uczestników była podróż Koleją
Tybetańską do Lhasy, stolicy Tybetu, która trwała prawie 21 godzin. Ponad 80%
całej trasy znajduje się na poziomie wyższym niż 4000m n.p.m. Aby zapobiec
chorobie wysokogórskiej pasażerów, na trasie kursują specjalnie zaprojektowane
szczelne wagony, do których tłoczone jest powietrze o składzie i ciśnieniu jak
na nizinach; mają one także chronić przed 3-krotnie wyższym promieniowaniem
ultrafioletowym. Ze względu na słabe podłoże wiele fragmentów trasy
zrealizowana jest za pomocą wiaduktów i estakad.
Wisienką na torcie wyprawy do Chin był przejazd przez most
Nanpu w Szanghaju, który stanowi fragment wielopoziomowego węzła
komunikacyjnego w Centrum tego miasta. Most ma długość 8.3km, z najdłuższym
przęsłem podwieszanym długości 423m.
Niestety ze względu na brak czasu Prof. Kazimierz Flaga nie
zaprezentował swojej relacji z wyprawy do Irlandii. Złożył jedynie świąteczne
życzenia wszystkim obecnym, a także obiecał przedstawić swoją prezentację na
następnym spotkaniu Związku.
Na zakończenie seminarium, uczestnicy podzielili się opłatkiem
i złożyli sobie życzenia przy wigilijnym stole. Zgodnie ze świąteczną tradycją
podano barszcz czerwony z uszkami, karpia oraz pierogi z kapustą i
grzybami.
Całe spotkanie upłynęło w miłej i świątecznej atmosferze.
Czekamy z niecierpliwością na możliwość wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach
Związku Mostowców!
Dziękujemy:
W piątek, 18 grudnia 2015, kilku przedstawicieli naszego
Koła uczestniczyło w seminarium szkoleniowym Związku Mostowców Rzeczypospolitej
Polskiej „Najpiękniejsze mosty świata”. Seminarium odbyło się w Café Kontynenty
i zostało poprowadzone przez Panią Grażynę Czopek. Przedstawione zostały
fotorelacje z wypraw mostowych, które miały miejsce jesienią tego roku.
Jako pierwszy wystąpił dr inż. Karol Ryż z prezentacją na
temat wyprawy do Iranu. Odbyła się ona w dniach 7-22 października, a długość
jej trasy (nie uwzględniając przelotów Polska - Iran) wyniosła prawie 3000km. Dr
Ryż zaczął od przedstawienia nowych trendów w mostownictwie, które zaobserwował
podczas podróży. Już na etapie projektowania mostów dba się o rozszerzenie funkcji
obiektu, takich jak przeznaczenie miejsca na taras widokowy, kawiarnie lub stragany.
Doskonałym przykładem może być most Tabiat, najdłuższy most dla pieszych w
Teheranie – ma 270 metrów długości i łączy dwa parki miejskie. W języku perskim
słowo „tabiat” znaczy „natura” – został zaprojektowany z dbałością o
minimalizację ingerencji w środowisko, przez architekt Leilę Araghian, co
zajęło jej niemal rok. Koncepcją projektu było stworzenie obiektu, na którym
można się także zatrzymać i mieć chwilę do zadumy. Konstrukcja mostu składa się
z trójwymiarowej kratownicy, z możliwością poruszania się na dwóch poziomach,
która opiera się na podporach w kształcie drzew. Projekt ten wygrał kilka
nagród. Realizacja zajęła prawie 4 lata, łącznie zużyto 2 000 ton stali i
10 000 m3 betonu.
Następnym przedstawionym obiektem był most Si-o-se Pol (tł.
most o 33 przęsłach), będący najdłuższym mostem na rzece Zayandeh o długości
niemal 300m. Ta dwupoziomowa konstrukcja składa się z 33 łuków. Został
wybudowany w roku 1602, a jedynym surowcem użytym do budowy był kamień.
Najdłuższe przęsło mostu ma 5,60m, szerokość pomostu to prawie 14m. W dawnych
czasach na moście znajdowała się herbaciarnia, dziś jest opuszczona ze względu
na niedobory wody. W dalszej części spotkania doktor Ryż opowiedział również o
niezwykłych ludziach, których spotkał podczas wyprawy, ich życiu, wierze i kulturze,
a także o wielu zabytkach irańskiej architektury.
Następne wystąpienie należało do przewodniczącej ZMRP – Pani
Grażyny Czopek. Przedstawiła relację z wyprawy Związku do Chin w dniach 18-29
października, podczas której odwiedziła m.in. Pekin, Xi’an, Tybet, Lhasę i
Szanghaj. Opowiedziała m.in. o pięknej chińskiej architekturze i ogrodach, miasteczku
olimpijskim, fabryce pereł, jedwabiu, a także zwyczajach i religii.
Niesamowitym przeżyciem uczestników była podróż Koleją
Tybetańską do Lhasy, stolicy Tybetu, która trwała prawie 21 godzin. Ponad 80%
całej trasy znajduje się na poziomie wyższym niż 4000m n.p.m. Aby zapobiec
chorobie wysokogórskiej pasażerów, na trasie kursują specjalnie zaprojektowane
szczelne wagony, do których tłoczone jest powietrze o składzie i ciśnieniu jak
na nizinach; mają one także chronić przed 3-krotnie wyższym promieniowaniem
ultrafioletowym. Ze względu na słabe podłoże wiele fragmentów trasy
zrealizowana jest za pomocą wiaduktów i estakad.
Wisienką na torcie wyprawy do Chin był przejazd przez most
Nanpu w Szanghaju, który stanowi fragment wielopoziomowego węzła
komunikacyjnego w Centrum tego miasta. Most ma długość 8.3km, z najdłuższym
przęsłem podwieszanym długości 423m.
Niestety ze względu na brak czasu Prof. Kazimierz Flaga nie
zaprezentował swojej relacji z wyprawy do Irlandii. Złożył jedynie świąteczne
życzenia wszystkim obecnym, a także obiecał przedstawić swoją prezentację na
następnym spotkaniu Związku.
Na zakończenie seminarium, uczestnicy podzielili się opłatkiem
i złożyli sobie życzenia przy wigilijnym stole. Zgodnie ze świąteczną tradycją
podano barszcz czerwony z uszkami, karpia oraz pierogi z kapustą i
grzybami.
Całe spotkanie upłynęło w miłej i świątecznej atmosferze.
Czekamy z niecierpliwością na możliwość wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach
Związku Mostowców!
Dziękujemy:
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!