Sprawozdanie ze szkolenia i wigilii Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej „NAJPIĘKNIEJSZE MOSTY ŚWIATA”


SPRAWOZDANIE ZE SZKOLENIA I WIGILII

ZWIĄZKU MOSTOWCÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 

„NAJPIĘKNIEJSZE MOSTY ŚWIATA”



W piątek, 18 grudnia 2015, kilku przedstawicieli naszego Koła uczestniczyło w seminarium szkoleniowym Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej „Najpiękniejsze mosty świata”. Seminarium odbyło się w Café Kontynenty i zostało poprowadzone przez Panią Grażynę Czopek. Przedstawione zostały fotorelacje z wypraw mostowych, które miały miejsce jesienią tego roku.


Jako pierwszy wystąpił dr inż. Karol Ryż z prezentacją na temat wyprawy do Iranu. Odbyła się ona w dniach 7-22 października, a długość jej trasy (nie uwzględniając przelotów Polska - Iran) wyniosła prawie 3000km. Dr Ryż zaczął od przedstawienia nowych trendów w mostownictwie, które zaobserwował podczas podróży. Już na etapie projektowania mostów dba się o rozszerzenie funkcji obiektu, takich jak przeznaczenie miejsca na taras widokowy, kawiarnie lub stragany. Doskonałym przykładem może być most Tabiat, najdłuższy most dla pieszych w Teheranie – ma 270 metrów długości i łączy dwa parki miejskie. W języku perskim słowo „tabiat” znaczy „natura” – został zaprojektowany z dbałością o minimalizację ingerencji w środowisko, przez architekt Leilę Araghian, co zajęło jej niemal rok. Koncepcją projektu było stworzenie obiektu, na którym można się także zatrzymać i mieć chwilę do zadumy. Konstrukcja mostu składa się z trójwymiarowej kratownicy, z możliwością poruszania się na dwóch poziomach, która opiera się na podporach w kształcie drzew. Projekt ten wygrał kilka nagród. Realizacja zajęła prawie 4 lata, łącznie zużyto 2 000 ton stali i 10 000 m3 betonu. 

Następnym przedstawionym obiektem był most Si-o-se Pol (tł. most o 33 przęsłach), będący najdłuższym mostem na rzece Zayandeh o długości niemal 300m. Ta dwupoziomowa konstrukcja składa się z 33 łuków. Został wybudowany w roku 1602, a jedynym surowcem użytym do budowy był kamień. Najdłuższe przęsło mostu ma 5,60m, szerokość pomostu to prawie 14m. W dawnych czasach na moście znajdowała się herbaciarnia, dziś jest opuszczona ze względu na niedobory wody. W dalszej części spotkania doktor Ryż opowiedział również o niezwykłych ludziach, których spotkał podczas wyprawy, ich życiu, wierze i kulturze, a także o wielu zabytkach irańskiej architektury.



Następne wystąpienie należało do przewodniczącej ZMRP – Pani Grażyny Czopek. Przedstawiła relację z wyprawy Związku do Chin w dniach 18-29 października, podczas której odwiedziła m.in. Pekin, Xi’an, Tybet, Lhasę i Szanghaj. Opowiedziała m.in. o pięknej chińskiej architekturze i ogrodach, miasteczku olimpijskim, fabryce pereł, jedwabiu, a także zwyczajach i religii.
Niesamowitym przeżyciem uczestników była podróż Koleją Tybetańską do Lhasy, stolicy Tybetu, która trwała prawie 21 godzin. Ponad 80% całej trasy znajduje się na poziomie wyższym niż 4000m n.p.m. Aby zapobiec chorobie wysokogórskiej pasażerów, na trasie kursują specjalnie zaprojektowane szczelne wagony, do których tłoczone jest powietrze o składzie i ciśnieniu jak na nizinach; mają one także chronić przed 3-krotnie wyższym promieniowaniem ultrafioletowym. Ze względu na słabe podłoże wiele fragmentów trasy zrealizowana jest za pomocą wiaduktów i estakad. 



Wisienką na torcie wyprawy do Chin był przejazd przez most Nanpu w Szanghaju, który stanowi fragment wielopoziomowego węzła komunikacyjnego w Centrum tego miasta. Most ma długość 8.3km, z najdłuższym przęsłem podwieszanym długości 423m.
















Niestety ze względu na brak czasu Prof. Kazimierz Flaga nie zaprezentował swojej relacji z wyprawy do Irlandii. Złożył jedynie świąteczne życzenia wszystkim obecnym, a także obiecał przedstawić swoją prezentację na następnym spotkaniu Związku.
Na zakończenie seminarium, uczestnicy podzielili się opłatkiem i złożyli sobie życzenia przy wigilijnym stole. Zgodnie ze świąteczną tradycją podano barszcz czerwony z uszkami, karpia oraz pierogi z kapustą i grzybami. 
Całe spotkanie upłynęło w miłej i świątecznej atmosferze. Czekamy z niecierpliwością na możliwość wzięcia udziału w kolejnych spotkaniach Związku Mostowców!


Dziękujemy:


















Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons