Sprawozdanie z wycieczki na budowę Wschodniej Obwodnicy Krakowa

Cel naszej wycieczki
Dnia  4 grudnia 2015 r. Nasze Koło Naukowe wzięło udział  w wycieczce na budowę 400-metrowego podwieszonego mostu nad Wisłą w ciągu drogi ekspresowej S7. Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. oraz Heilit + Woerner Sp. z o.o. Oprócz mostu, budowana jest trasa długości 4,5 kilometra oraz dwa dwupoziomowe węzły: „Rybitwy” i „Igołomska”.
 Fot.: GDDKiA, wizualizacja mostu na Wiśle, w ciągu S7 węzeł Rybitwy – węzeł Igołomska

Wszyscy do busa!
Po godzinie 9:00, gdy udało się zebrać wszystkich uczestników wycieczki, bus Politechniki Krakowskiej wyjechał w stronę budowy. Uczestnikami wycieczki, oprócz 20 studentów budownictwa, byli również przedstawiciele kadry naukowej uczelni: opiekun Naszego Koła dr inż. Marek Pańtak, dr inż. Wojciech Średniawa oraz dr inż. Bogusław Jarek.

 Fot.: Łukasz Koszteyn
Wow, wow, WOW!
Po przybyciu w umówione miejsce wszyscy zaniemówili. Naszym oczom ukazał się fantastyczny widok budowanego mostu, wznoszących się coraz wyżej pylonów oraz imponujących estakad dojazdowych. Część z Nas widziała obiekt na zdjęciach, jednak skala inwestycji na żywo robi piorunujące wrażanie. Zostaliśmy serdecznie powitani przez kierownika robót mostowych - Krystiana Kota – który na wstępie wyłożył nam ogólne założenia projektu oraz wyczerpująco wyjaśnił nasze wątpliwości dotyczące konstrukcji mostu. Mieliśmy sporo szczęścia, ponieważ podczas spaceru po budowie pogoda była idealna do stworzenia ciekawej fotorelacji.

 Fot.: dr inż. Marek Pańtak
Estakady dojazdowe
Pierwszym elementem budowy, któremu mieliśmy okazję przyjrzeć się bliżej, była estakada dojazdowa
z betonu sprężonego, wznoszona na rusztowaniach stacjonarnych. Firmie bardzo pomogła tutaj pogoda, ponieważ w okresie letnim i jesiennym były niewielkie opady, przez co poziom wody w rzecze nie podnosił się i rusztowania nie były zalewane. Przekrój prezentowanej estakady zaprojektowany został jako sprężona podłużnie skrzynka, z cienkimi półkami (~15 cm) wystającymi na ok. 7 m od skrzynki, które są poprzecznie sprężone (klasa betonu: C50/60). Na każdej z estakad będzie znajdować się jezdnia z 3 pasami ruchu w każdą stronę.

 Fot.: Łukasz Koszteyn, estakada dojazdowa
Filary i pylony
Dalej analizowana była konstrukcja żelbetowego pylonu (klasa betonu: C50/60). W trakcie realizacji pylonów oraz filarów pod estakadę (szczególnie ich masywnych fragmentów, jak np. rygiel, na budowę którego zużyto 800 kubików betonu) była konieczna analiza wydzielanego ciepła hydratacji, które
w nadmiarze mogłoby wywołać wiele problemów (zarysowania, które powodują m.in. znaczący spadek odporności na warunki atmosferyczne). W tym celu rozważano konieczność chłodzenia wnętrza pylonu. Ostatecznie uznano jednak za wystarczające zastosowanie cementu hutniczego (o wielokrotnie mniejszym cieple hydratacji, ale przedłużonym czasie narastania wytrzymałości). Ramiona pylonów przez większość długości są puste w środku, jedynie górna ich część, gdzie będą zamontowane siodła (miejsca, gdzie wanta przechodzi na drugą stronę pylonu), będzie w całości przekrojem żelbetowym.

 Fot.: Adam Wojciechowski, Łukasz Koszteyn, siodła

Co do samych siodeł – widzieliśmy ich próbny montaż, na płycie była zainstalowana specjalna metalowa konstrukcja z zamontowanymi dwoma siodłami, a cały taki element będzie zabetonowany w pylonie, żeby osiągnąć jak największą dokładność montażu. W porównaniu z wizualizacjami, widać spore zmiany w kształcie samych pylonów. Planowano masywną podporę z 4 ramionami, przypominającą tą z greckiego mostu Rion Antirion. Inżynierowie firmy Strabag zaproponowali jednak zmianę kształtu na mniej masywną konstrukcję z dwoma ramionami, która jest mniej sztywna, lepiej współpracuje
z pomostem mostu i jest mniej kosztowna.

 Fot.: GDDKIA, oddział Kraków, http://files1.structurae.de/files/photos/2055/griechenland/p5280354.jpg
Kiedy nasuwanie podłużne?
Następnie zaczęliśmy omawiać konstrukcję przęsła między pylonami (nad Wisłą). Jego stalowa konstrukcja będzie nasuwana z istniejących estakad. Pomost będzie podwieszony do wybudowanych pylonów. Projektowany jest efektowny wachlarzowy układ olinowania. Jeśli chodzi o konstrukcję przęsła, tutaj też firma zaproponowała zmianę materiału z przęsła żelbetowego na zespolonie
stal-beton. Na samo nasuwanie już dostaliśmy zaproszenie od Pana Krystiana (odbędzie się ono
na przełomie wiosna-lato), więc zapraszamy do śledzenia naszej strony i fanpage’a, gdzie
w odpowiednim czasie pojawią się stosowne informacje i zaproszenie na wycieczkę J
 Fot.: Adam Wojciechowski

 Fot.: Wojciech Plewiński

Już do domu?! :(
Na zakończenie kierownik zaprosił Nas do swojego biura, gdzie mogliśmy zapoznać się
z najważniejszymi rysunkami mostu. Wówczas zobaczyliśmy rozwiązania zastosowane w moście, charakterystyczne wymiary oraz wiele istotnych szczegółów.
Oprócz wiedzy bezpośrednio dotyczącej budowy, cenne były wszelkie porady na temat filozofii prowadzenia budowy tj. kontakty z podwykonawcami, sposoby dobierania pracowników. Dodatkowo, Pan Krystian wspominał o sposobach łączenia życia prywatnego z niełatwym życiem zawodowym na budowie oraz podzielił się wskazówkami dotyczącymi naszej przyszłej kariery.

 Fot.: Łukasz Koszteyn

W tym miejscu musieliśmy pożegnać się z tą fantastyczną budową. Cieszymy się jednak, że za kilka tygodni znowu odwiedzimy to miejsce i rozpiera Nas duma, że taki wspaniały obiekt powstaje
u Nas w Krakowie!

 Fot.: dr inż. Marek Pańtak

DZIĘKUJEMY!
W tym miejscu pragniemy podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w organizację wycieczki,
a w szczególności Panu Krystianowi!
Zachęcamy Was wszystkich do aktywnego działania w Naszym Kole, przez co będziecie mieli pierwszeństwo do uczestnictwa w tego typu wyjazdach.
Wojciech Plewiński
Adam Wojciechowski

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons