Sprawozdanie z II spotkania Koła Naukowego

Koniec roku tuż tuż, a przerwa świąteczna zbliża się wielkimi krokami. Z racji tego, po ponad miesięcznej przerwie, przyszedł czas na kolejne w tym semestrze spotkanie naszego Koła.  Spotkanie odbyło się 8 grudnia 2014r. o godzinie 18.15, mimo braku plakatów wieszczących o spotkaniu nasi Członkowie przybyli w licznym gronie :).

fot. Katarzyna Duda


 Rozpoczęliśmy od krótkiego streszczenia wydarzeń ostatnich tygodni, I tury wycieczki na budowę wiaduktu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z 04.12 oraz zaproszenia na II turę, która planowana była na piątek 12.12. Następnie nasz opiekun dr inż. Marek Pańtak zaprosił do wzięcia udziału w Uczelnianej Sesji Studenckich Kół Naukowych i przedstawił proponowane tematy wystąpień. Sesja najpewniej odbędzie się w okolicach kwietnia lub maja przyszłego roku, gorąco zachęcamy do udziału, a wszystkich zainteresowanych prosimy o zgłaszanie się do Przewodniczącego Koła lub bezpośrednio do doktora Pańtaka.

fot. Katarzyna Duda
Pierwszy referat pt. „Wstęgowe kładki dla pieszych. Podstawy projektowania” wygłosił prowadzący zebranie Przewodniczący inż. Bartłomiej Uliasz. Mosty wstęgowe to obiekty cięgnowe, które w teorii pracują tylko na rozciąganie. Pomost takiego mostu składa się zwykle ze sprężonych prefabrykatów podwieszanych do cięgien nośnych. Dowiedzieliśmy się o wadach i zaletach takiego rozwiązania i komplikacjach  w obliczaniu. Bartek przeprowadził nas przez cały tok obliczeniowy, podzielony na trzy fazy: montażu, bezużytkową i użytkową. W fazie montażu kable nośne traktowane są jako cięgna wiotkie, tzn. bez sztywności na zginanie.  W fazie eksploatacji, gdy konstrukcja pracuje jako sztywna wstęga obliczenia należy prowadzić już według teorii cięgien sztywnych. Proces obliczania siły naciągu cięgna jest procesem iteracyjnym wymagającym rozwiązania różniczkowego równania osi cięgna metodą kolejnych przybliżeń. Bardzo ciekawa tematyka referatu związana była z projektem inżynierskim, którą Bartek ma zamiar rozwijać w swojej pracy magisterskiej.

Gościem spotkania był dr inż. Mariusz Hebda, przedstawił interesującą prezentację o "Wpływie podatności posadowienia na pracę betonowych mostów łukowych z jazdą górą". Pan dr Hebda odwołał się do projektu łukowego obiektu kolejowego nad ul. Armii Krajowej, którego jest autorem i m.in. na jego przykładzie omówiony został podstawowy problem wpływu podparcia łuku na jego pracę. Spadek sił ściskających, zwiększenie momentów zginających w łuku i znaczny wzrost ugięć w stosunku do analizowanego podparcia sztywnego przekłada się na zmianę rozkładu naprężeń w kluczu. Nasz Gość przybliżył przykładowe rozwiązanie  jak można ograniczyć wpływ podatności na etapie budowy z użyciem siłowników hydraulicznych. Na koniec dr inż. Mariusz Hebda opowiedział o modelach obliczeniowych obiektów na sprężystym podłożu, możliwych niedokładnościach, konsekwencjach stosowania danych modeli  oraz odpowiedniej ich kalibracji już w trakcie prac  na budowie.


 
fot. Bartłomiej Uliasz



Do zobaczenia na następnym spotkaniu, które zapewne odbędzie się po Nowym Roku, liczymy na Wasze liczne przybycie. Wszelkie informacje i aktualności pojawiać się będą, jak zwykle, na naszej stronie i facebook`owym fanpage`u. Zapraszamy do śledzenia, oraz zachęcamy do aktywnego udziału w życiu Koła!


Jakub Gizicki

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons