Mosty metalowe - Most Żelazny w Coalbrookdale


Mamy przyjemność zaprezentować Wam pierwszy (jak mamy nadzeję) artykuł z cyklu o Mostach metalowych. Zachęcamy do zgłębienia tego tematu i nadsyłania nam swoich propozycji.

Dawid Kisała

fot. Howard Dickins
Senne angielskie miasteczko położone w rolniczym hrabstwie Shropshire nie wydaję się być odpowiednią lokalizacja na narodziny ogromnej i niezwykle ważnej dla historii europy rewolucji przemysłowej. Jak jednak wiemy, historia lubi płatać figle i czynić wbrew wszelkim regułom. Tak również stało się i tym razem, czego rezultatem jest Ironbridge, położony 5 mil od Telford nad rzeką Severn. Most ten posiada imponującą historię, która przeczy jego niewielkim rozmiarom oraz lokalizacji nieco na uboczu.
fot. freefotouk
Na początku XVIII wieku odkryto, że jedyną rzeczą obficie występującą we wschodnim Shropshire jest węgiel. Stało się ono przyczółkiem dla wiecznie rządnego energii przemysłu brytyjskiego. W 1709 roku król Abraham Derby ufundował odlewnie Coalbrookdale. Krok ten jest powszechnie utożsamiany z rozpoczęciem rewolucji przemysłowej. Derby zainicjował główne usprawnienia w procesie wytopu stali, co spowodowało, że produkcja tego materiału była znacznie szybsza i efektywniejsza niż do tej pory.
fot. Tackie Kev
W tym czasie nie było mostu na rzece Severn, co znacznie utrudniało transport ludzi i towarów potrzebnych do funkcjonowania odlewni, dlatego w 1776 król George III wydał racjonalny nakaz budowy przeprawy. Autorem projektu jest architekt Thomas Pritchard - użyto oczywiście stali z Coalbrookdale. Projekt ten realizował pierwszy na świecie żeliwny most o konstrukcji łukowej, który stał się symbolem wspomnianej rewolucji.
fot. Pete Reed
Koszt budowy został oszacowany na 3,200 funtów, czego znaczna część stanowiła stal (380 ton). Jednak w kosztorysie niedoszacowano murowych przyczółków, oraz kosztów montażu, co znacznie podniosło koszty budowy.
Inwestycja ta przyczyniła się w niemałym stopniu do tego, aby wiejska mieścina stała się tętniącą życiem przemysłową metropolią. Początkowo konstrukcja spotkała się z krytyką głownie za sprawą wątpliwości co do jej wytrzymałości i zasadności użytych materiałów. Ucichły jednak bardzo szybko, kiedy to most bez najmniejszych problemów przetrwał powódź w 1795. Co więcej zastosowane tam inżynierskie rozwiązania dały początki wielu stalowym konstrukcjom wsporczym pod akwedukty, mosty i inne budowle.
fot. markandlaura
W XX wieku rejon ten został nieco zapomniany, jednak w 1986 został wpisany na listę Swiatowego Dziedzictwa UNCESCO, przez co stał się atrakcją turystyczną z ciągle działającymi zakładami przemysłowymi.

Na koniec garść technicznych parametrów prezentowanej konstrukcji:
  • Lokalizacja: Ironbridge Gorge opodal Coalbrookdale
  • Schemat statyczny: most łukowy
  • Długość: 60 m
  • Najdłuższe przęsło: 30.5 m
  • Prześwit: 18 m
  • Budowa: 1775-1779 
  • Oddanie do użytku: 01.01.1781
  • Obciążenia użytkowe: ruch pieszy
Dawid Augustyn


Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons