Mamy przyjemność zaprezentować Wam pierwszy (jak mamy nadzeję) artykuł z cyklu o Mostach metalowych. Zachęcamy do zgłębienia tego tematu i nadsyłania nam swoich propozycji.
Dawid Kisała
fot. Howard Dickins |
Senne angielskie miasteczko położone w rolniczym hrabstwie Shropshire nie wydaję się być odpowiednią lokalizacja na narodziny ogromnej i niezwykle ważnej dla historii europy rewolucji przemysłowej. Jak jednak wiemy, historia lubi płatać figle i czynić wbrew wszelkim regułom. Tak również stało się i tym razem, czego rezultatem jest Ironbridge, położony 5 mil od Telford nad rzeką Severn. Most ten posiada imponującą historię, która przeczy jego niewielkim rozmiarom oraz lokalizacji nieco na uboczu.
fot. freefotouk |
Na początku XVIII wieku odkryto, że jedyną rzeczą obficie występującą we wschodnim Shropshire jest węgiel. Stało się ono przyczółkiem dla wiecznie rządnego energii przemysłu brytyjskiego. W 1709 roku król Abraham Derby ufundował odlewnie Coalbrookdale. Krok ten jest powszechnie utożsamiany z rozpoczęciem rewolucji przemysłowej. Derby zainicjował główne usprawnienia w procesie wytopu stali, co spowodowało, że produkcja tego materiału była znacznie szybsza i efektywniejsza niż do tej pory.
fot. Tackie Kev |
W tym czasie nie było mostu na rzece Severn, co znacznie utrudniało transport ludzi i towarów potrzebnych do funkcjonowania odlewni, dlatego w 1776 król George III wydał racjonalny nakaz budowy przeprawy. Autorem projektu jest architekt Thomas Pritchard - użyto oczywiście stali z Coalbrookdale. Projekt ten realizował pierwszy na świecie żeliwny most o konstrukcji łukowej, który stał się symbolem wspomnianej rewolucji.
fot. Pete Reed |
Koszt budowy został oszacowany na 3,200 funtów, czego znaczna część stanowiła stal (380 ton). Jednak w kosztorysie niedoszacowano murowych przyczółków, oraz kosztów montażu, co znacznie podniosło koszty budowy.
Inwestycja ta przyczyniła się w niemałym stopniu do tego, aby wiejska mieścina stała się tętniącą życiem przemysłową metropolią. Początkowo konstrukcja spotkała się z krytyką głownie za sprawą wątpliwości co do jej wytrzymałości i zasadności użytych materiałów. Ucichły jednak bardzo szybko, kiedy to most bez najmniejszych problemów przetrwał powódź w 1795. Co więcej zastosowane tam inżynierskie rozwiązania dały początki wielu stalowym konstrukcjom wsporczym pod akwedukty, mosty i inne budowle.
fot. markandlaura |
W XX wieku rejon ten został nieco zapomniany, jednak w 1986 został wpisany na listę Swiatowego Dziedzictwa UNCESCO, przez co stał się atrakcją turystyczną z ciągle działającymi zakładami przemysłowymi.
Na koniec garść technicznych parametrów prezentowanej konstrukcji:
- Lokalizacja: Ironbridge Gorge opodal Coalbrookdale
- Schemat statyczny: most łukowy
- Długość: 60 m
- Najdłuższe przęsło: 30.5 m
- Prześwit: 18 m
- Budowa: 1775-1779
- Oddanie do użytku: 01.01.1781
- Obciążenia użytkowe: ruch pieszy
Dawid Augustyn
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!