Szkolenie Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej - Mosty składane



27 września 2012 roku w krakowskim hotelu Aspel odbyło się pierwsze powakacyjne szkolenie Małopolskiego Oddziału Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Tematem spotkania były mosty składane oraz nowoczesne systemy izolacji stosowane w budownictwie mostowym. Zagadnienia te omówili przedstawiciele firm Metrostav S.A. oraz Stirling Lloyd, dzieląc się z uczestnikami swoją wiedzą i doświadczeniem.
Na początek głos zabrała przewodnicząca Oddziału Małopolskiego ZMRP pani Grażyna Czopek, która w ramach spraw organizacyjnych przedstawiła planowane w najbliższych miesiącach spotkania szkoleniowe organizowane przez Związek. Już w październiku ma odbyć się dwudniowe szkolenie dotyczące niszczących i nieniszczących badań betonu. Podczas pierwszego dnia uczestnicy poznają niezbędną teorię by móc wykorzystać ją dnia następnego, kiedy to „w terenie” będą mogli obserwować jak wykonuje się badania na istniejącym obiekcie mostowym, a nawet jak zapewnia pani Grażyna, sami spróbować swoich sił. W listopadzie planowany jest też wyjazd do Czech celem zwiedzenia budowy kompleksu tunelowego Blanka, a w grudniu odbędzie się tradycyjne szkolenie wigilijne.
Do meritum spotkania, wprowadził uczestników pan René Kolebač, dyrektor ds. technicznych Polskiego oddziału Metrostav S.A. W swojej prezentacji omówił on poszczególne systemy mostów składanych i ich zastosowania. Systemy te, jak się okazuje, oprócz tradycyjnego wykorzystania do przeprowadzenia ruchu samochodowego, kolejowego czy pieszego, bardzo często wykorzystywane są jako rusztowania. Ciekawym punktem programu były animacje 3D, pokazujące element po elemencie, jak wygląda proces wznoszenia mostów składanych. Obiekty te składają się z powtarzalnych segmentów, dzięki czemu ich montaż jest łatwy i szybki (ok. 1 m na godzinę). Proces ten najczęściej odbywa się metodą nasuwania podłużnego z wykorzystaniem awanbeku.
Wspólną częścią wszystkich systemów są podpory PIŻMO. Ich ciekawą właściwością jest to że, jeśli wymaga tego sytuacja, nie trzeba ich wznosić pionowo. Przykładowo jeśli most znajduje się w łuku poziomym, podpory można montować w pochyleniu dostosowanym do pochylenia przekroju poprzecznego takiego obiektu. Na koniec prezentacji uczestnicy szkolenia zadawali liczne pytania. Najbardziej ciekawiły ich koszty realizacji obiektów składanych oraz dopuszczalne na nich prędkości. Aby na nie odpowiedzieć, René Kolebač posłużył się przykładem tymczasowego mostu nad Przemszą w ciągu Drogi Wojewódzkiej 780 w Chełmku. Koszt jego realizacji wyniósł ok. 300 tys. zł, a dopuszczalna prędkość została na nim ograniczona do 20 kilometrów na godzinę.
Kolejną część szkolenia pod hasłem „Mosty składane. Przykłady zastosowania izolacji nowej generacji” poprowadził pan Marcin Szwed, będący przedstawicielem Stirling Lloyd. Jest to angielska firma będąca producentem systemów izolacyjnych i wodochronnych stosowanych w przemyśle budowlanym. W ramach swojej działalności Stirling Lloyd zajmuje się głównie uszczelnianiem stalowych i betonowych płyt mostowych, wykonywaniem dylatacji mostowych, uszczelnianiem konstrukcyjnym, wykonywaniem nawierzchni parkingowych, utrzymaniem oraz wykonaniem nawierzchni antypoślizgowych. 
W ramach prezentacji zostały szczegółowo omówione główne systemy izolacji oferowane przez Stirling Lloyd, a są to: Bridgemaster, Eliminator, Safetrack i Decseal. Pierwszy z nich Bridgemaster to izolacjo-nawierzchnia mostowa, składająca się z szybko twardniejącego jastrychu żywicznego opartego na technologii MMA (żywice metakrylanu metylu), który w wyniku pokrycia kruszywem oraz warstwą zamykającą tworzy wodoszczelną, wytrzymałą, antypoślizgową nawierzchnię. Wszystkie prace związane z nakładaniem Bridgemaster’a są wykonywane ręcznie, przy użyciu prostych narzędzi takich jak wałki i rakle. Kolejny system: Eliminator to wodoszczelna izolacja natryskowa, którą tworzy membrana oparta na żywicach MMA. Twardnieje ona bardzo szybko zapewniając wytrzymałą, elastyczną i bezszwową izolację. Specjalnie stworzony do tego celu sprzęt pozwala na dozowanie, mieszanie oraz nanoszenie produktu metodą natryskową. Dużą zaletą Eliminatora, która od razu zdobyła uznanie wśród słuchaczy, jest jego zdolność do przenoszenia spękań płyty betonowej. Ostatnie dwa systemy: Safetrack i Decseal pełnią funkcję izolacji i warstwy ścieralnej o właściwościach antypoślizgowych, zaprojektowane specjalnie do stosowania w budynkach wielopoziomowych i na nawierzchniach parkingowych, dostępne w różnych kolorach i teksturach. W tym przypadku również nie obyło się bez dyskusji pod koniec prezentacji i tak jak to było poprzednio, kwestią która najbardziej ciekawiła słuchaczy były ceny izolacji. Jak się okazało, koszty wykonania systemu Bridgemaster są niższe niż koszty tradycyjnych asfaltów lanych oraz porównywalne z mieszankami SMA, wynoszą one ok. 110 zł za 1 m2. Jeśli chodzi o antypoślizgowe nawierzchnie parkingowe, to za 1 m2 systemu Safetrack trzeba zapłacić ok. 80 zł.
Prowadzący szkolenie prelegenci przedstawili nowatorskie rozwiązania, będące alternatywą dla metod tradycyjnych, znanych i powszechnie stosowanych. Systemy te, jak się dowiedzieliśmy, w małej skali znalazły już zastosowanie w Polsce. Czy będą one na tyle konkurencyjne i trwałe aby wyprzeć dotychczas stosowane, sprawdzone technologie? Na rozważenie tej oraz innych kwestii związanych z właśnie przyswojonymi informacjami, uczestnicy mieli okazję podczas obiadu, który został wydany na zakończenie szkolenia.

Jan Wędzicha


Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons