Redaktor Marek Mazur nie spoczywa na laurach i prezentuje Wam kolejny artykuł o moście wodnym w Polsce, który mieści się w miejscowości o jakże pięknej nazwie Fojutowo. Zapraszamy do lektury!
![]() |
fot. x-oph |
MOST WODNY W FOJUTOWIE
Kiedy pada hasło most, chyba większość z nas widzi oczami wyobraźni rzekę, nad którą znajduje się obiekt wyposażony w kawałek drogi lub chodnika, dzięki któremu możemy ją pokonać. Jednak tym razem obiekt opisany przeze mnie znacznie odbiega od naszych standardowych wyobrażeń. Zainspirowany artykułem Dawida Kisały o „The Magdeburg Water Bridge” postanowiłem wyszukać jego polski odpowiednik. Okazało się, że największym tego typu obiektem jest akwedukt w Fojutowie.
Ta tajemnicza dla mieszkańców południowej Polski
miejscowość, znajduje się w województwie kujawsko-pomorskim, a dokładniej w
powiecie tucholskim, gminie Tuchola, na południowym skraju Borów Tucholskich.
Nie da się ukryć, że obiekt ten nie jest tak imponujący jak wspomniany wyżej most wodny w Magdeburgu, jednak zaznaczyć trzeba, iż jego budowa rozpoczęła się już w 1845 roku. W przeciwieństwie do niemieckiego obiektu budowa trwała jedynie 4 lata i zakończyła się w 1849 roku. Oczywiście rozmiary akweduktu są znacząco mniejsze od chwały niemieckiej myśli technicznej, bo cała budowla ma 75 m długości. Różnica wysokości pomiędzy dnem jednego i drugiego cieku wynosi 11 m.
Autorzy projektu wzorowali się na antycznych rzymskich budowlach. Sam akwedukt jest unikatowym zabytkiem architektury hydrotechnicznej. Cieki wodne krzyżujące się w miejscu budowy to: Czerska Struga (płynie dołem) oraz Wielki Kanał Brdy (płynie górą). Co ciekawe celem budowy tego kanału było uzyskanie dużej ilości siana – i to dosłownie, albowiem woda z kanału nawadniała tamtejsze łąki. Kanał służył też do spławiania drewna, natomiast dziś jest atrakcją turystyczną.
Jeżeli chodzi
o pierwotną konstrukcję, to została ona wykonana z kamieni i żółtej cegły. Całość
połączono zaprawą wapienną, a w dnie uszczelniono watą szklaną i lepikiem. W latach
siedemdziesiątych XX wieku został przeprowadzony remont, w którym ceglane
sklepienie zastąpiono łukowymi płytami żelbetowymi. Ostateczny wygląd został
ukształtowany podczas kapitalnego remontu w 2002 roku. Metamorfozie uległy
żelbetowe łuki, które zostały obłożone cegłą klinkierową – w ten sposób
nawiązano do początkowego konceptu.
Warto dodać, że obiekt został wyposażony w kładkę,
która znajduje się pod sklepieniem. Ułatwia ona znacznie życie turystom, gdyż
dzięki niej mogą oni przejść na wzdłuż Czerskiej Strugi na drugą stronę kanału.
Na koniec dzieło sztuki filmowej
wykonane przez turystów. Pomimo szacunku dla całego kunsztu i artyzmu
uczestników filmu, proszę o skupienie się przede wszystkim na obiekcie
mostowym.
Marek Mazur
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!