![]() |
fot. sinkdd |
Tokyo Gate Bridge
to kratownicowy most w Kõtõ w Japonii otwarty 12 lutego 2012, który powstał
pochłaniając 1,45 mld dolarów i 36000 ton materiałów. Cała konstrukcja została
wybudowana, aby chociaż częściowo rozwiązać problem ogromnych korków w stolicy
kraju „kwitnącej wiśni”. Swój pseudonim, czyli „Dino” lub „Godzilla” zawdzięcza
oczywiście swojej nietypowej strukturze, która przypomina z wyglądu
prehistorycznego stwora, ze względu na kształt w pobliżu podpór, gdzie
kratownica została uformowana „zetowo”. Wszystko to tworzy wrażenie, jakby dwa
dinozaury stały naprzeciw siebie i spoglądały w swoim kierunku. Należy tutaj również
zwrócić uwagę na środkowe przęsło, w którym nie zastosowano żadnych wzmocnień w
postaci kratownicy, co podyktowane było rozkładem momentów zginających w tym
układzie ciągłym.
![]() |
fot. HAMACHI! |
Całość wznosi się 54,6 m ponad powierzchnią wody. Podyktowane
było to zwiększeniem skrajni dla przepływających statków, co dodatkowo wymagało
ukształtowania niwelety w łuk. Dzięki temu jeszcze bardziej poprawiono parametry istotne z
punktu widzenia żeglugi.
Cała
konstrukcja mierzy 2,9 km, a w przekroju poprzecznym mieści po 4 pasy w każdą stronę
oraz chodniki umożliwiające podziwianie widoków na Tokyo. Jak każda znacząca
konstrukcja w Japonii, również i ta została zaprojektowana w sposób
umożliwiający przeciwstawienie się trzęsieniom ziemi. Co do estetyki samego
rozwiązania zdania są mocno podzielone, jedni wychwalają, inny natomiast
uważają, że oszpeca miasto. Jednak trzymając się zasady mediów – „nieważne co
mówią, ważne, że mówią” – można powiedzieć, że jest to udany projekt, który
przyciągnął masy ciekawskich, co można zobaczyć na załączonym obrazku.
![]() |
fot. T.Kiya |
Dla ciekawskich polecam również filmy o tym obiekcie:
Dawid Kisała
Prześlij komentarz
Zapraszam do komentowania!