Baluarte Bridge – rekord na najwyższy most podwieszany pobity!


Mimo, że piękna pogoda na zewnątrz, Janek Wędzicha znalazł trochę czasu i napisał dla Was post o najwyższym obecnie moście podwieszonym na świecie. Zapraszam do lektury!

fot. Gobierno Federal

Do niedawna jeszcze tytuł najwyższego mostu podwieszonego na świecie należał do wiaduktu Millau (fr. Viaduct de Millau) nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji. Jednak od stycznia roku pańskiego 2012 palma pierwszeństwa należy do mostu Baluarte w Meksyku.

fot. Fotrogafo Especial

Na pomoście znajduje się czteropasowa jezdnia o szerokości 20 m i długości 1124 m. Konstrukcja wsparta jest na wysokości 403 m ponad dnem rzeki Baluarte przez 12 filarów, z których 2 stanowią pylony. Każdy z pylonów o wymiarach przy podstawie 18x8.56 m rozszerza się aż do poziomu pomostu, by wesprzeć jego konstrukcje, a następnie ponownie zwęża się ku górze, aż do przekroju 8x4.10 m przy wierzchołku. Najwyższy z pylonów (P5) ma 169 m wysokości, natomiast najwyższy z filarów pośrednich (P9) mierzy 148 m. Most przecina wąwóz miedzy górami Sierra Madre z prześwitem pod pomostem równym 390 m. Jest to wysokość większa niż wieży Eiffla (324 m) oraz o 120 m większa od prześwitu wiaduktu w Millau (270 m). Centralne przęsło mostu ma długość 520 m, co czyni go najdłuższym przęsłem podwieszonym w Ameryce Północnej.

fot. Gobierno Federal


Budowa mostu rozpoczęła się 21 lutego 2008 roku. Prace były prowadzone przez konsorcjum składające się z TRADECO INFRAESTRUCTURA, IDINSA, ACEROS COREY AND VSL MÉXICO, które w 2007 roku wygrało przetarg zorganizowany przez meksykańskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji. Całkowity koszt budowy przekroczył początkową ofertę wynoszącą 1.28 miliardów peso (118 milionów dolarów), a jego zwrot uzyskany będzie poprzez narzucenie opłat za przejazd.

fot. Gobierno Federal

Decyzja budowy mostu o konstrukcji podwieszonej została podjęta głównie dlatego, aby proces wznoszenia pomostu postępował symetrycznie od pylonów - metoda nawisowa. Dzięki zastosowaniu tej technologii nie trzeba było stosować rusztowania stałego, które zwiększyłoby koszty i znacznie opóźniło budowę. Cały proces wznoszenia mostu wymagał 1,5 tys. robotników i inżynierów, 12 tys. ton stali i 90 tys. kubików betonu. 447 tys. metrów sześciennych urobku kamiennego zostało wydobytego, aby wylać fundamenty. 

fot. Gobierno Federal

Most Baluarte jest częścią projektu budowy autostrady łączącej Durango i Mazatlán poprzez skaliste góry Meksyku, o łącznej wartości 18 miliardów peso (1.44 miliardów dolarów). Ostatecznie koszty samego mostu wyniosły 2.18 miliardów peso (158.7 milionów dolarów). Trasa nowej autostrady zastąpi dotychczasową drogę, słynącą ze swojego niebezpieczeństwa, nazywaną lokalnie „Devil’s Backbone” (Diabelski Kościec:). Przebiega ona w tak trudnym terenie, że przy jej budowie używano mułów do transportu materiałów. Jest to zarazem jedyna przeprawa przez góry w promieniu 800 km. Nowa droga będzie składała się z 63 tuneli i 32 mostów z pośród których, aż 8 będzie miało wysokość ponad 300 metrów. Po jej ukończeniu przewidywany czas podróży pomiędzy Durango i Mazatlán skróci się o ponad 4 godziny!

Więcej informacji:



Jan Wędzicha

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons