Przeczytaj od deski do kładki - Damian "Dexter" Fara - The Helix Bridge


Może wyda się to Wam szalone, ale to na naszej stronie, jako pierwszej na świecie zagości siódmy sezon Dextera!:-) Przez kilka najbliższych tygodni, w każdy poniedziałek, będziecie mogli znaleźć tutaj kolejny odcinek cyklu. Damian postara się rozebrać wszystko na części pierwsze i zademonstrować Wam kilka ciekawych obiektów światowej architektury. Na pierwszą ofiarę wybrał The Helix Bridge - jak skończyła się ta historia możecie zobaczyć poniżej. Zapraszam!


Każdego roku wiele osób przygotowujących się do obrony na specjalności Mosty i Budowle Podziemne jako temat pracy inżynierskiej bądź magisterskiej, wybiera projekt kładki dla pieszych. Jednak dla naszych kolegów i koleżanek z innych specjalności lub kierunków, zagadnienie to wydaje się bardzo banalne. Nigdy nie zapomnę opowieści mojego współlokatora, po tym jak zapytał mnie o mój temat pracy dyplomowej, o tym jak jego babcia „zbudowała” kładkę, przerzucając deskę przez rzekę. W swoim cotygodniowym cyklu chciałbym zaprezentować najpiękniejsze, najbardziej skomplikowane i budzące podziw obiekty tego typu z całego świata. Na pierwszy ogień trafił singapurski obiekt noszący nazwę „The Helix Bridge”. Gotowi? W takim razie zaczynamy!

fot. angelina_koh

„The Helix Bridge” jest kładką dla pieszych o długości 280 metrów, co stawia ten obiekt na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o długość w Singapurze. Jednak nie rozpiętość, a ciekawa konstrukcja oraz iluminacja obiektu przyciągają oczy całego świata. Niewątpliwie musimy zakwalifikować ten obiekt do kładek dla pieszych z „górnej półki”, które swoim architektonicznym pięknem, formą konstrukcji i dopasowaniem do otoczenia sprawiają, że typowy krajobraz miejski zamienia się w coś nieszablonowego.
Jak wspomniałem wcześniej, obiekt znajduje się w Singapurze w pobliżu historycznego mostu „Benjamin Sheares Bridge”, co dokładniej widać na pokazanej poniżej mapce. Kładka przebiega nad „Singapore River” łącząc ze sobą takie atrakcje turystyczne jak Singapore Flyer, Esplanade‒Theatres oraz ArtScience Museum. Jak można się domyślić, obiekt ten jest dodatkową atrakcją dla turystów zwiedzających Singapur.


Wracając do głównego wątku, a więc uzasadniania, że obiekt ten jest nieprzeciętny i nowoczesny, należy wspomnieć o jego wyglądzie. Konstrukcja obiektu stanowi odwzorowanie podwójnej helisy ludzkiego DNA!

fot. linkway88

Ciekawy fakt stanowi także to, że rury ze stali nierdzewnej użyte do wykonania konstrukcji nośnej, mają długość dziesięciokrotnie większą od rozpiętości przęsła. Dodatkowo stalowa helisa wznosi się na wysokość 8,8 metra zanim „zawija się” w dół. Na zdjęciach powyżej widać, że robi to niesamowite wrażenie. Wewnętrzna spirala jest okryta przez szkło, aby zapewnić dodatkowo cień. W nocy natomiast kładka rozlśniewa jaskrawymi kolorami sprawiając, że mamy do czynienia z jedną z najpiękniejszych iluminacji obiektu mostowego na świecie.

fot. chooyutshing

Mam nadzieję, że w tym krótkim artykule udowodniłem, że w dzisiejszych czasach kładki dla pieszych to już nie tylko prymitywne obiekty drugiej kategorii, ale wyzwania dla architektów oraz konstruktorów. Z pewnością znalazłaby się niejedna osoba, która chciałaby się przejść takim mostem, jednak patrząc na polskie realia ciężko o taki wyjazd. Na szczęście sieć jest pełna interesujących filmików, a poniżej dla zainteresowanych zamieszczam jeden z nich:


Jest to mój pierwszy artykuł pisany dla Koła Naukowego, więc proszę o wyrozumiałość. Liczę na to, że z tygodnia na tydzień mój styl pisania wróci do poziomu chociaż maturalnego, a kolejne artykuły o kładkach zachęcą część osób do zainteresowania się tego typu obiektami. Wkrótce postaram się opisać dla Was kolejną kładkę, która wybiega poza utarte kanony estetyki.

Damian "Dexter" Fara

Chyba poszło mu całkiem nieźle? Swoje zdanie możecie zostawić w komentarzu poniżej do czego  gorąco zachęcam:)

3 komentarze

Anonimowy pisze...

pięknie!

Jan Wędzicha pisze...

Widzę że nie tylko ja jestem fanem Dextera :D
Bardzo ciekawy post, moje podejście do kładek zdecydowanie się zmieniło, może kiedyś zmieni się też do przejść podziemnych :D

Koło Naukowe Konstrukcji Mostowych Politechniki Krakowskiej pisze...

Nie no, kto nie uwielbia Damiana:D Jest fajniejszy, niż Michael C. Hall

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania!

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Web Hosting Coupons